Regn och blåst - vi gör en paus
lördag 22 augusti 2020 - Ingarö, Stockholms län, Sverige

Väderrapport som utlovade regn och mer blåst fick oss att göra en paus i båtresandet. I går förmiddag tuffade vi sakta hemåt i det fortsatt fina vädret. På kvällen kom regnet. Om det ser bättre ut framöver återupptar vi resan och rapporterna.

En roddtripp
onsdag 19 augusti 2020 - Ingarö, Stockholms län, Sverige

Vi har i många år beundrat den lilla miniskärgården utanför st Hamnskär och drömt om att få upptäcka den på nära håll. Nu när vi har gummibåten med så blev det av. In i smala sund där man fick hålla årorna inne och landstigning på liten ö. Mysigt, men det märks att man inte är

I favoritviken
tisdag 18 augusti 2020 - Ingarö, Stockholms län, Sverige

I förrgår på Fjärdlång skulle vi gå en liten tur ut på den nordöstra udden. Det slutade med att vi hamnade på en Naturstig, som ledde oss runt en stor del av ön. Den tog aldrig slut. Skönt med dopp och en GT innan middag. Sedan igår eftermiddag ligger vi i vår favorithamn på

Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
I väntan på att vikarna töms
söndag 16 augusti 2020 - Fjärdlång, Stockholms län, Sverige

Vi ligger kvar på Fjärdlång, i härligt väder. Nu blåser den svaga vinden in i aktern och svalkar. I går gick vi till campingen på öns södra ände, där vi fikade i kiosken, kikade på Thielska villan, som är vandrarhem, mm. Detta är sista veckan som kiosken är öppen. Nu börjar ju

Fortsatt strul med ankarspelet
fredag 14 augusti 2020 - Fjärdlång, Stockholms län, Sverige

Först en rättelse av gårdagens inlägg. Vid Utö gick vi givetvis in på bryggans läsida. Vi gick upp lovart mot bryggan. Nu har vi kommit till Fjärdlång och smugit längst in i sydvästra hörnet i perfekt lä, men utan kvällssol. Nu vägrar ankarspelet helt, har låst sig. Tur att vi har

Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Vandring med utsikt mot fri horisont
torsdag 13 augusti 2020 - Utö, Stockholms län, Sverige

I går kom vi till Stora Paradiset på Utö. Efter fyra försök lyckades vi få ankarspelet att förstå att det skulle mata ut. Till slut lyckades vi komma in på lovartsidan av gästbryggan nära gräsmattan. Perfekt läge! Sedan promenad upp till kvarnen och utsikten. Till bageriet och färskt

Promenad till krogen
tisdag 11 augusti 2020 - Rånö, Stockholms län, Sverige

Vi ligger kvar på Rånö. En rundslinga på ön, ca 6km, med lunch på Rånö källan. Härlig fisksoppa med besk och mustig Brändö Brown ale. Rekommenderas! Tillbaka svettiga på båten, svalkande dopp i 18-19 gradigt vatten. Dags för sol,, sudoku och vila!

Ändrad taktik
måndag 10 augusti 2020 - Rånö, Stockholms län, Sverige

Vår planering att gå söderut utan plan och mål, har ändrats. Vi vill hellre köra korta etapper och ta det riktigt lugnt. Vi stannar därför i Stockholmss skärgård! Efter en härlig solskensmorgon tog vi en sväng ner på södra Mysingen och vände sedan snett tillbaka och in till Rånö.

Kasta loss!
söndag 9 augusti 2020 - Ornö, Stockholms län, Sverige

Vi har nu avverkat vår första, korta etapp på resan utan bestämt mål. Vår Saga 26, är tungt lastad så att vi ska klara livets nödtorft. Fortfarande många båtar ute, men vi hoppas att många börjar jobba snart.