Senator Thakur.
måndag 15 december 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

När jag åkte tåg till Goa för ett tag sen delade jag kupe med Ekanath K. Thakur som är en indisk Senator. Egentligen var han ledarmot i Rajya Sabha men det motsvarar en senator i USA eftersom Rajya Sabha är indiska överhuset. Iallafall. När vi satt där på tåget så försökte jag

Till Thiruvananthapuram.
lördag 6 december 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Hej igen! Nu är jag i Thiruvananthapuram som ligger bara några mil från Indiens sydspets men omkring 270 mil från Leh i Ladak. Här är jättevarmt och soligt. Resan börjar nu närma sig sitt slut och den sista sevärdheten blir att kolla på kalaripayatt-träning ikväll. Kalaripayatt är

Indien Light
måndag 24 november 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Här är gudagott att vara, ack vad livet dock är skönt! Nu har jag slappat på stranden i Goa i tre dagar; kollat på delfiner, ätit och solat. Det finns inte så mycket mer att göra i Benaulim och det var jätteskönt att varva ner efter allt resande. Goa beskrevs av en svensk jag träffade

Kamelsafari i Thar-öknen.
måndag 17 november 2003 - Jaisalmer, Rajasthan, Indien

Hejsan allihop! Nu är jag tillbaks i Pushkar igen efter en kort utflykt till Jaisalmer. Jag kom hit förra veckan och bestämde mig för att slappa några dagar och sen skippa resten av Rajastan och istället åka direkt ner till Goa för att fortsätta slappandet. Men när jag fixat biljetter

Under Bodi-trädet.
onsdag 5 november 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Ahh!!! Nu har jag precis avslutat en femdagars retreat i Bodgaya. Bodgaya är platsen där prins Siddharta satt och mediterade när han blev upplyst och blev Budda. Här i Bodgaya finns alltså ett stort tempel på platsen där han satt samt en ättling till trädet han satt under. Här finns

Happy Diwali!
söndag 26 oktober 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Hej allihop! Nu har jag tillbringat några dar i Varanassi och vilat upp mig efter det hektiska resandet innan. Varanassi är en av hinduismens heligaste städer och Gagnes-stranden här är full av olika Ghat där troende hinduer tar sitt morgondopp varje dag. Stranden är också full av döda

Kärleks-tempel.
onsdag 22 oktober 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Nu är jag i Varanassi efter att ha åkt tåg hela natten från Jabalpur. Jag lämnade Agra i fredags för att ta mig till Khajuraho som enligt Lonely Planet ligger "on the way from nowhere to nowhere." Först fick jag åka tåg till en håla ute på landet och därifrån fortsatte jag åtta

Tok-turism i The Taj.
torsdag 16 oktober 2003 - Agra, Uttar Pradesh, Indien

Hej igen! Nu sitter jag på ett internethak ungefär 100 meter från norra porten till Taj Mahal. Taj Mahal är en av indiens största turistattraktioner och här har jag verkligen turistat. Jag kom hit igår och fick höra om en festival och att det snart skulle bli fullt på tågen till

Sikhernas heliga stad.
tisdag 14 oktober 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Hej igen! Nu sitter jag återigen på Ajay Guest House I Delhi efter en tålamodsprövande natt på tåget mellan Amritsar och Delhi. Amritsar är Sikhernas heliga stad som är byggd runt Sikhernas Heligaste plats, Gyllene Templet. Det sägs att det finns 200 Kg guld på kupolen på templet,

Emptiness & Compassion.
torsdag 9 oktober 2003 - New Delhi, Delhi, Indien

Hej! Nu har jag bott i McLeod Ganj i snart en vecka och gjort en massa saker. Jag bor kvar på Greens Hotel trots att rumet är byggt för knattar: Jag slår huvudet i dörrkarmen och fötterna sticker ut från sängen. Veckans huvudattraktion har annars varit en kurs i Tiberansk filosofi i ett