Irland

fredag 9 juni 2006 - onsdag 14 juni 2006

Äntligen dags att besöka den gröna ön. Ska flyga till Dublin och bo där några dagar och sen åka till Galway. Förhoppningsvis ska jag hinna med ett besök till Arranöarna innan jag flyger hem igen, från Dublin.

Resa hem igen
onsdag 14 juni 2006 - Galway, County Galway, Irland

Aoooohhhh! (Översättning = Gäsp). Gick upp halv fem i morse och tog tåget mot Baile atha Cliath. Sitter nu på flygplatsen och väntar, har köpt två skivor till, så nu har jag mycket att lyssna på. Ska bli skönt att komma hem, och ända inte.. som vanligt!

Sista dagen
tisdag 13 juni 2006 - Galway, County Galway, Irland

I förmiddags gick vi kustvägen till Salthill, några kilometer från Galway. Här fanns ett stort akvarium, faktiskt det största (ända?) i Irland, med allt från muränor till nykläckta rockor och laxar. Vi gick tillbaka samma väg och åt lunch vid floden Corrib (Macka med kycklingsallad) och

Connemara
måndag 12 juni 2006 - Galway, County Galway, Irland

Har just ätit frukost. Om ungefär en timma går bussen mot Connemara… Och nu är jag tillbaka! Har vart på en jättefin tur med O’Neachtain´s buss. Först åkte vi till Spiddal där det fanns en jättestor ”ylleaffär”, nu har jag äntligen en Arrantröja (som inte kliar, faktiskt).

Gaillimh
söndag 11 juni 2006 - Galway, County Galway, Irland

Har funderat lite på det där med “sorry”. Överallt man än går möter man folk som, när man möter dom, säger ”sorry” utan att ha gjort något alls. Är det för att preparera sig inför kommande dumheter eller är det bara en högst alternativ hälsning? Precis i denna stund sitter

Stadsflanering & Strand
lördag 10 juni 2006 - Dublin, County Dublin, Irland

Vid 10-tiden stack vi ut på stan och gick i lite bokaffärer och diverse annat, köpte en hel del saker faktiskt. Men man tröttnar snart på stadsliv så efter lunch vid Trinity University så åkte vi till Dun Laoghaire, Irlands svar på Sandhamn och Marstrand bara 20 minuter syd om Dublin. Här