Tunisien

lördag 2 december 2006 - söndag 10 december 2006

Resan bär av till Tunisien med klasskamraterna i Naturgeografiprogrammet från Lunds universitet. Där ska vi bl.a. titta på öknens utbrednad och lite olika landskapsformer.

The Movie
fredag 2 februari 2007 - Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige

Tunisien-reportaget kommer att sändas i Kunskapskanalen den: 7 mars kl. 22.00, repris 8 mars 18.30 den finns även på länken... http://www.nateko.lu.se/videos/moveT.htm fast jag syns till i typ 10s :D haha!! menmen JAG VAR DÄR!!

Dag 7
fredag 8 december 2006 - Sousse, Tunisien

Idag har vi tittat på inspelningsplatsen för Star Wars, där man spelade in scener från Ökenplaneten Tatooine, där Luke och Anakin Skywalker växte upp...Området är uppbyggt av små halvcirkelformade grottor som berberna bodde i under 1100-talet...grottorna var bra mot öken klimatet (de

Dag 6
torsdag 7 december 2006 - Douz, Kebili, Tunisien

Idag har vi varit med om världens äventyr!!! vi har kört ute i sahara öknen med våra 5 jeepar!! helt galet!! upp och ner för alla sanddyner...nästan som en berg och dalbana...emellanåt fastnade bilarna i sanden och då var det bara ut och putta och gräva!! Sahara är så häftigt det är

Dag 5
onsdag 6 december 2006 - Douz, Kebili, Tunisien

Idag har vi åkt bil nästan hela dagen...det var jätte dåliga vägar så vi satt och skumpade i baksätet av bilen...vi såg iallafall en jätte stor hord med får och en flock med dromerader som var ute på betning..På kvällen kom vi fram till Ksar Gelin..där gick vi en bra bit i öknen för

Dag 4
tisdag 5 december 2006 - Douz, Kebili, Tunisien

Idag har vi åkt bil nästan hela dagen...från Tamerza till Douz...vi har fått sett en hel del...vi var bl.a. på en gammal flodöversvämmad yta. Det var ett enormt stort platt område med en vit yta. Det såg precis ut som snö mitt i Afrika, men det var salt som bildats efter att vattnet hade