elevated elation
torsdag 3 oktober 2013 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Crossing the border into the third country of our journey, Tajikistan, we were met by two local guides and two minivans. At first we made a stop next to a field of cotton workers and indulged in the lunch packs the hotel had sent us, but I was too ill to eat anything. As we sped through a dusty,

Sanna Wiklund
charis i Centralasien
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Dushanbe
lördag 20 juli 2013 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Halvt uttorkade av bergsluften (läpparna kändes som efter flera månader av vinter) och med halvkrassliga magar och ryggar var några dagars vila i Dushanbe välbehövligt. Att det var Ramadan bidrog till extra mycket vila då alla discon visade sig vara stängda (än värre var det i Khojand,

Pamirbergen
onsdag 17 juli 2013 - Chorug, Gorno-Badachsjan, Tadzjikistan

Den klassiska road-trippen över Pamirplatån på ca 4000 m höjd inleddes tidigt på morgonen i en gammal rysk jeep, som fick stanna och fylla på kylaren vid varje flod. Efter några timmars färd och väntande på gränsen kom vi in Tajikistan och hälsades välkomna av ett gäng yakar.

Pa andra sidan floden...
fredag 8 juni 2012 - Chorug, Gorno-Badachsjan, Tadzjikistan

Hej pa er, Var ett tag sen sist. Hoppas allt ar bra dar hemma. Vi har det toppen. Vet knappt var jag ska borja. Kan val starta med att vi lamnade Dushanbe for fard mot Khorog, den enda staden i Pamirerna och utgangspunkten for vidare aventyr. Resan var minst sagt spektakular. Den ar tankt att ta

Erik Bäckman
erik_backman i Mot Centralasien
Dear Mr Louise, don't worry about the cost!
lördag 26 maj 2012 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Ok, denna gang sager vi hej ifran Tadjikistan istallet, ett stalle som man nog aldrig hade vantat sig att fa se. Detta land kanns helt annorlunda gentemot Uzbekistan. Klimatet ar hardare, bade vadermassigt och socialt, naturen ar annorlunda och maten ar godare. Vodkan flodar fritt och

Erik Bäckman
erik_backman i Mot Centralasien
Herkules -H +G =havregryn
fredag 24 september 2010 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Det är fredag och snart lunch och ett kort sista inlägg på min resa är på sin plats. Jag tycker jag har klarat mig ganska bra bland folket här men det är inte lätt när man inte kan språket. för några dagar sen skulle jag köpa havregryn själv och då sa Noomi: -Det heter Gerkules! Så

I valet och kvalet…
söndag 19 september 2010 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

...gissar jag att de flesta svenskar har varit idag. Själv har jag senaste 10 dagarna varit helt befriad från allt vad valpropaganda heter –så skönt!! men visst, man funderar ju lite hur det har gått så jag får väl försöka se om jag kan läsa lite på webben vid tillfälle. Dock finns

Bilder!!!
tisdag 14 september 2010 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Nu har jag fatt in bilderna! kramkram

Senast aktiv - från Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan
Jag har aldrig ätit så mycket på en dag i hela mitt liv!!!
måndag 13 september 2010 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Det är tisdag, klockan är 12 och jag har nu börjat hämta mig från en galen helg! Eftersom den långa Ramadan(fastan) var över i fredags så var det nu dags att fira det. Högtiden heter Idi Ramazon och innebär helt enkelt att man ska besöka så många vänner som möjligt och äta så

Dushanbe!!
torsdag 9 september 2010 - Dusjanbe, Karotegin, Tadzjikistan

Så var det då dags för ännu en resa ut i det okända… spännande, läskigt, roligt, tufft, ja alla kategorier lär nog finnas med! I onsdags morse ringde klockan 04.30 för starten på veckans äventyr. Klockan 05.20 stod jag utanför lägenheten, det var ganska mörkt, och inväntade mitt

19 september 2013 - 9 oktober 2013

Central Asia - part of the ancient Silk Road and more

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

20 juni 2013 - 2 augusti 2013

Mot Centralasien

Mot Centralasien

28 april 2012 - 20 juni 2012

Nu har ett år förflutit sedan vårt förra äventyr så nu är det dags för oss att ge oss ut på långresa igen. Vårt mål denna gång är de mytomspunna centralasiatiska länderna i form av Uzbekistan, Tadjikistan och Kirgizistan. För att ta oss dit kommer vi att åka genom Finland och Ryssland och vi blir borta fram till midsommar. Något som behöver tilläggas...? Nej, tror det säger allt! :)

8 september 2010 - 27 september 2010

4 juni 2010 - 14 augusti 2010

En sick-sackande resa genom Centralasien med början i Almaty, Kazakhstan. Om jag hinner så reser jag landvägen hela vägen hem.

Långtbortistan

Långtbortistan

2 maj 2010 - 7 juli 2010

Nu är det äntligen dags för resan jag drömt om i säkert tio år - landvägen bort mot Indien. Tyvärr kapas den i både början och slutet, på grund av både tidsbrist och oändligt krångliga visumprosedurer och diverse talibaner. Men vad som återstår är inte så tokigt det heller :) Men det är fortfarande flera visum som saknas och mycket kan hända efter vägen.

Tour-istan 09 (centralasien)

Tour-istan 09 (centralasien)

14 juli 2009 - 13 augusti 2009

En liten resa genom centralasien. Tillsammans med kamraterna Henrik, Joachim och Alverland ska fem lander besokas med hopp om spanning, aventyr, hojder, kul, boccia och allman tokighet. Turkmenistan, Uzbekistan, Tadjikistan, kirgizistan samt Kazakstan.

The Stans

The Stans

10 juli 2009 - 9 augusti 2009

Efter att arbetat duktigt och hårt på inledningen av min AT väljer jag inte att tillbringa mina 4 surt förvärvade semsterveckor på rygg på en gräsmatta. Istället blir det 4 veckors ansträngande och tidspressad resa, men förhoppningsvis spectaculare som Lonely Planet skulle uttryckt det eller åtminstone minnesvärd tripp i The Stans. The Stans innebär Turkmenistan, Uzbekistan, Tadjikistan och Kirgisistan. 4 män i mustasch blir vi och två fortsätter en vecka in i Kazakstan. På programmet står VM i underhållande av spår av diktatur, mutskola, klara sig från matsjuka, hoppas att vi har fått rätt visum och att de släpper in oss samt nya städer, Samarkand, öknar, höga berg och vandring och antagligen lite öl också.

Tour of 'The Stans' 2009

Tour of 'The Stans' 2009

13 juli 2009 - 4 augusti 2009

En resa genom länder som en gång tillhörde forna Sovjetunionen. En upptäcksfärd i berg och dalar likväl som i städer och landsbygd. Fyra länder som alla slutar på -istan.

Russland/Südamerika

Russland/Südamerika

3 maj 2009 - 29 juni 2010

Über die Ukraine nach Russland,Seidenstrasse,Mongolei,Sibirien zurück in die Schweiz und weiter nach Manaos/Südamerika.

gullan98
Senast aktiv - från Murghab, Gorno-Badachsjan, Tadzjikistan