Taipei

Rainbow Brite
måndag 16 december 2019 - Taipei, Taipei, Taiwan

Efter en eftermiddagslur på söndagen tog vi oss ut för lite kvällsmat. Vi gick väster om vårat hotell och hamnade vid gågatorna kring Ximen-stationen. Mycket här påminner om området kring Hongik i Seoul och Shibuya i Tokyo. Streetfood, internationella kedjor, mindre butiker och

Kakihara i There and back again
24 hour party people
söndag 15 december 2019 - Taipei, Taipei, Taiwan

Att det skulle vara resan och inte målet stämmer i vissa fall, men absolut inte denna första resdag där vi tagit oss från Skandinavien till Orienten. Vi började i bil från Halmstad 05.00 för att timmen senare byta till tåg i Helsingborg för att ta oss till Kastrup. En snabb och smidig

Kakihara i There and back again
Arkitektur, skulptur och tradition
lördag 27 april 2019 - Taipei, Taipei, Taiwan

Vi startade i går eftermiddag sista havsetappen mot Tokyo.Först skulle jag dock vilja förmedla en berättelse ur verkligheten från vår guide i Hongkong. Traditioner och familjesammanhållning är väsentligt i landet. Ofta lever flera generationer tillsammans på en ganska liten bostadsyta.

Christer
Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Taipei 101
torsdag 17 december 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

På Agenda idag hade vi Taipei 101 och Star Wars premiär. Dagen börjar med traditionella frukost på hotellet och jobb email innan vi dras iväg. Väl framme såg vi biljett kön, men bestämde oss för "lyxa" till. Varför köa när man kan köpa fast speed biljett till dubbla

Botanical garden in Taipei
onsdag 16 december 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

På frukosten kommer hotell personalen fram med varning att det är kallt idag. Det stämde bra för det är runt 12 grader. Täckjackan åkte fram och likaså halsduken. Vi följer det som rekommenderas att besöka i Taipei och åkte till Botanical garden. Med stor förväntan att få se lotus

Star wars 4D X
tisdag 15 december 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

Sängarna var sköna, frukost var super och ingenting att klaga på detta fina hotell, vi utökade 2 nätter till. Efter frukost gick vi till tunnelbanan och köpte tunnelbana kort. Första stoppet blev Shandao tempel och Jacky bad god hälsa för alla :) Nästa stopp blev Cityhall och vi passade

10000m klubben
måndag 14 december 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

Halvan natten gick åt boka rum och retur biljett från Taiwan. Efter en sunkig frukost checkade vi ut och åkte till flygplatsen. Efter incheckning hade vi ett par timmar över och tog oss till HK outlet som låg i närhet och dödade ett par timmar där. Väl ombord på planet som skall ta oss

Pom pom pom pom!
söndag 23 augusti 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

Nu börjar det dra ihop sig här. Hemresa sker på tisdag. Det har varit en hel del i görningen på senaste tiden. Nanxi lyckades tillslut ta sig till Taiwan, andra gången gillt. Hon öppnade starkt med att lära sig Lonely Planet utantill och sprang sedan runt och name-droppade saker och

Senast aktiv - från Yilan, Taiwan Province, Taiwan
Ett kungarike för en hobby!
fredag 10 juli 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

Jag har fått klagomål. Från min bror av alla människor. (Den lilla inte den stora, även fast den stora tekniskt sett är mindre än den lilla, så man kan ju bli lite förvirrad ibland.) Han har klagat på att jag inte blåst upp hans besök här i Taipei till de proportioner som det

Ett livstecken
lördag 4 juli 2015 - Taipei, Taipei, Taiwan

Hallå! Jag är fortfarande på plats här på holmen. Anledningen till att jag inte skrivit mycket på länge är en härlig kombination av brist på inspiration, brist på tid och brist på anekdoter. Men nu har jag tagit mig samman och vill här med meddela att jag lever. MERS har ännu inte

There and back again

Nya äventyr i Asien vinterhalvåret 2015

En fredlös på ön

En fredlös på ön

12 augusti 2014 - 26 augusti 2015

Jag har under ännu ett utbrott av sinnesförvirring och sinologiska ambitioner sökt (och fått) ett stipendium för att studera kinesiska, denna gång på Taiwan. Av detta kan vi dra slutsatsen att det enda man lär sig är att man aldrig lär sig… Men men, då var då och nu är nu och framtiden lär ha mycket mystiskt att erbjuda. Eller som Allram Est skulle ha sagt: Det är långt till Taiwan men är man bara lite ambitiös så är några decimeter på en karta ingen lång promenad.

Mattila-kul och Palau-äventyr

Mattila-kul och Palau-äventyr

14 februari 2015 - 22 mars 2015

En tudelad resa som kommer att innehålla både skidåkning och snorkling! Vi börjar med att njuta av Sveriges snövita skönhet i Mattila (Värmland)v.8 och åker därefter till Palau för att njuta av Stilla Havets klarblåa skönhet, 26/2-22/3. Följ oss gärna…

Sommarsemester i Öst

Sommarsemester i Öst

27 juni 2014 - 20 juli 2014

Stad, shopping, bad, mat, sand, skratt, flyg, frukost,lunch, middag, kaffe, barer, långa promenader och mycket mycket mer...

Min äventyrsresa 2014

Min äventyrsresa 2014

21 juli 2014 - 10 december 2014

Jag ska ut på äventyr till Asien,Oceanien och U.S.A, där ska jag besöka och uppleva olika kulturer, träffa människor och smaka olika maträtter. Min resa kommer att börja i Singapore och sedan avslutas i Washington DC.

Extended weekend trip to Seoul

Extended weekend trip to Seoul

27 februari 2014 - 3 mars 2014

Många gånger har man tänkt på att åka till Seoul, men från Sverige är det för långt bara för att dra till en storstad. Nu när vi bor i Taipei är det desto lämpligare att göra denna resa. Gillar vi den då? Läs mer så får du se!

På tur i Taiwan

På tur i Taiwan

25 mars 2014 - 8 april 2014

Vi åker för att hälsa på min kusin som pluggar i Taipei. Under resan tänker vi prova nya matupplevelser och förhoppningsvis vandra någon av alla de trails som finns där :)

Christer
Chrisbi