Kilimanjaro

Vi gjorde det - kom till toppen på Kilimanjaro:-)
söndag 29 december 2019 - Kilimanjaro, Tanzania

Det var mäktigt!! 4 dagars vandring uppför Afrikas hösta berg. Sen 5 dagars safari med the big 5 i Serengetis nationalpark och ngorongorokratern.

Regnskog!
torsdag 27 december 2018 - Same, Kilimanjaro, Tanzania

Hej!Efter frukost plockade vi ihop alla saker och 6 bärare tog tält/köksutrustning mm och vi själva tog vår egen packning och började vandringen tillbaka till bergsbyn Chome. Vi träffade på ett bröllopspar och dess följe utanför en bykyrka. Vi blev inbjudna att både delta samt bli

Fridag i regnskogen
onsdag 26 december 2018 - Same, Kilimanjaro, Tanzania

Hej!På vår fridag i regnskogen gick vi diverse turer alltefter behag - inledningsvis med guiden och en genomgång av diverse växter, därefter  inriktade vi oss på fåglar o djur, dock inga mängder men en del apor och fåglar kunde vi beskåda.Kram Saija & Benny

Till regnskogen
tisdag 25 december 2018 - Same, Kilimanjaro, Tanzania

Hej!Tidig frukost tillsammans med familjen (Esters goda dougnuts smakade underbart) och packning av de viktigaste sakerna de närmsta 3 dagarna i regnskogen! Vid samlingen i byn blev jag (Benny) uppvaktad med sång av både reskamrater, guider och små bybarn. Presenten blev en Tanzania-tröja-

Bergsbyn Chome
måndag 24 december 2018 - Same, Kilimanjaro, Tanzania

Hej!Efter frukost (Ägg, bröd, nötter, vattenmelon) med familjen besökte vi hälsocentret - som ansvarar för 7000-12000 peroner, 3 läkare, ngr ssk, biträden, labbtekniker samt BMA o administratör. Praktiserande läkare berättar om att de vanligaste åkommorna bland befolkningen var problem

Till bergsbyn
söndag 23 december 2018 - Same, Kilimanjaro, Tanzania

Hej!Vi börjar med en promenad till marknaden för att handla gåvor till våra kommande byfamiljer som vi ska bo hos. Vi köpte 5kg ris, pennor, sudd, linjal, skriv o ritböcker, färgpennor, te samt en typ av sarong till mamman. Till pappan i familjen hittade vi inget passande på marknaden och

Resdag!
lördag 22 december 2018 - Same, Kilimanjaro, Tanzania

Hej!En resdag, från Karatu till Same, först med jeepar sedan med minibuss någon timma och sedan en lite bättre buss. Övernattning på Elephant motel. Bästa hotellet hittills och dessutom med WiFi, så vi kunde uppdatera oss på mail och tanka upp bilder inför flera dagar i regnskogen!Kram

Framme
lördag 7 juli 2018 - Kilimanjaro, Tanzania

Nu är vi är. Idag ut till hotellet vi skall bo på i 2dagar.

Uppbyggnad av Mwika Integrity School
tisdag 27 januari 2015 - Marangu, Kilimanjaro, Tanzania

ar tillbaka i Moshi igen efter att ha spenderat 1 vecka pa barnhemmet Hope Foundation som ligger pa berget mellan alla bananplantorna i Marangu/Mwika. forsta kvallen jag kom sa satte jag och Elly (sonen till pasorn och hans fru som driver barnhemmet) oss ner och raknade ut kostnader for att

emmawendel i Tanzania 2015
Att leva med Massajer -Dag 2
fredag 16 januari 2015 - Police Avenue, Kilimanjaro, Tanzania

16 januari Vaknade när det började ljusna vid ca 6:30 och tuppen gal och åsnorna bräkte. Vid 8 tiden kom Paolos syster tillbaka till huset med en åsna fullpackad med vattendunkar som hon fyllt upp nede vid floden en ca 300 m bort. I floden 'duschar' även kvinnorna på morgonen och tvättar

emmawendel i Tanzania 2015
Kilimanjaro och safari i Tanzania

Kilimanjaro och safari i Tanzania

6 september 2016 - 17 september 2016

Big Five

Big Five

18 december 2018 - 6 januari 2019

Natur, djur o kultur i Östafrika!

Safari i Tanzania och Zanzibar 2018

Safari i Tanzania och Zanzibar 2018

5 juli 2018 - 20 juli 2018

Drömresan Tarangire Nationalpark, Serengeti Nationalpark, masai landsby, Ngorongoro Crater, Lake Manyara Nationalpark, Zanzibar

Tanzania 2015

Tanzania 2015

8 januari 2015 - 6 februari 2015

Tanzania - en livsresa

Tanzania - en livsresa

9 oktober 2014 - 7 november 2014

Vi flyger till Kilimanjaro Airport utanför Arusha. Där möter Rafael oss med sin fyrhjulsdrivna Toyota Surf. Tillsammans skall vi resa på safari genom Serengeti och Ngorongoro, upp till Lake Natron och österut till parkerna Mkomazi och Saadani. Vi kommer att göra vandringar och övernatta i massajbyar. I Handeni kommer Rafael att ge oss inblick i hur han arbetar med att lösa konflikter mellan olika nomadgrupper i området. Resan med oss ser han som ”a life journey”, ett slags upptäcktsresa. Vi stannar några nätter vid kusten innan vi flyger hem från Dar es Saalam.

AT i tanzania

31 januari 2014 - 9 mars 2014

Tredje gången gillt i Bongo

Tredje gången gillt i Bongo

5 januari 2014 - 1 april 2014

Dags för examensarbete! Vart bättre att skriva det än i mitt afrikanska hemland Tanzania?

Afrika resan

Afrika resan

9 oktober 2013 - 18 december 2013

Ska hinna se så mycke av Afrika som möjligt innan hemresa!

Marine Alvlund
Mariine