Lushoto

Start på 2-dagarsvandring
lördag 15 juli 2017 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Vi har packat ryggsäckarna för en natts kall övernattning och åker upp en bit med Keys van innan vi startar vandringen i behagligt klimat. Det går brant uppåt medan Key stannar till då och då och visar på olika växter och dess förträfflighet mot både det ena och andra. Vi passerar

Anders Lindvall
Lindvallarna i 5A Lindvall i Tanzania 2017
Senast aktiv - från Flädie, Skåne län, Sverige
Dag 1 lushuto st eugenes lodge
fredag 14 juli 2017 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Vi vaknar denna fredag till sång kl 06:30. Är det nunnorna eller alla barn från montessoriskolan som sjunger? Vi är lite för trötta att kolla läget. Men mysigt är det. Efter en enkel frukost med god omelett är det dags att ge sig ut på trekking med vår guide Key. Han är mycket duktig

Anki Lindvall
AnkiLindvall i 5A Lindvall i Tanzania 2017
Senast aktiv - från Kiwengwa, Norra Zanzibar, Tanzania
Resa mot Usambarabergen🗻
torsdag 13 juli 2017 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Tillbaka ur wifi-skugga, nu ska vi skriva ifatt👍 Vi startar från härliga Tloma-lodgen 07:30. Mushi ska köra oss hela vägen till Lushoto med safarijeepen. Han varnar oss för en låång resa, och det blir det...Samma väg tillbaka via Manyara och Arusha. Där stannar vi vid ATM för

Anders Lindvall
Lindvallarna i 5A Lindvall i Tanzania 2017
Senast aktiv - från Flädie, Skåne län, Sverige
God Jul och Gott Nytt År
lördag 6 december 2014 - Lushoto, Tanga, Tanzania

God Jul från Anette och Peter julen 2014 Hej alla vänner! Vi vill med detta brev önska er alla en riktig God Jul och ett Gott Nytt År. Vi skickar detta brevet från Uppsala där vi bott sedan augusti och när när vi kommer till Sydafrika den 15 december kommer vi att ha mycket att stå

Hälsningar från Anette och PETER
fredag 23 maj 2014 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Hälsningar från Anette och Peter hemkomna från Sydafrika och tillbaka på Irente 2014-05-16 Kära vänner! Jag påbörjaDE detta brev när jag satt och väntade på att flyget ska föra mig till Dares Salaam från Johannesburg. Det känns lite vemodigt att ha stängt igen huset för vilken

Farväl Serangetti och Ngorongoro
måndag 10 mars 2014 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Hej! Peter och jag har campat några nätter i Serangetti. Vi passade på att åka hit nu i början av mars eftersom gnuerna befinner sig på sin vandring i södra delen av denna National Park där gräset är grönt. En fantastisk resa med många nya upplevelser: bl.a fick vi se en cheetah som

Brev från Anette och Peter
fredag 7 februari 2014 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Lushoto 2014-02-07 Kära vänner! Nu är vi tillbaka till Tanzania sedan nästan 4 veckor. Som ni kanske minns firade vi Jul och Nyår i Sydafrika. I år firade vi jul med vänner i Natal och alldeles innan jul var vi med Peter mamma och syster Kate. Det var roligt att se att Peters mamma Pam

Jul och nyårshälsning från Anette och Peter
onsdag 4 december 2013 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Lushoto 2012-12-01 Jul och Nyårshälsning från Anette och Peter Kära vänner! Det har hunnit att bli 1a advent och vi har härligt soligt väder i Lushoto. Vi håller som bäst på att avluta den här terminen för att förbereda oss på att resa till Sydafrika i slutet av veckan för att ha

Brev nr 1 The last year in Lushoto at IBR
söndag 29 september 2013 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Klapperbosrant 2013-09-30 . Brev nr 6 Brev från Anette och Peter Murless Kära vänner! Jag har nu varit I Oudtshoorn i dryg i en vecka och det känns bra. Resan gick också bra och det känns alltid lätt när man åker hem. Huset och trädgården stod kvar och det var bara att flytta in som

Brev nr 5 från Anette och Peter
fredag 23 augusti 2013 - Lushoto, Tanga, Tanzania

Irente Biodiversity Reserve 2013-08-24. Brev nr 5 Brev från Anette och Peter Murless Kära vänner! Efter en härlig månads semester i juli är vi tillbaka igen på Irente sedan 3 veckor tillbaka. Det var inte lika svårt denna gången eftersom vi har bestämt oss; det blir bara ett år till

5A Lindvall i Tanzania 2017

5A Lindvall i Tanzania 2017

7 juli 2017 - 23 juli 2017

Hela familjen Lindvall åker till Tanzania:-) Börjar med safari: - Lake Manyara - Serengeti - Ngorongoro Därefter upp i Usambarabergen på egen hand för vandring och besök på en skola. Slutligen en veckas avkoppling på Zanzibar.

The last year in Lushoto

The last year in Lushoto

29 september 2013 - 29 september 2014

We are still in lushoto working at Irente Biodiversity Reserv. We have signed another contract for another year until end of July 2014. After this it is retirement an move to South Africa.

10 december 2012 - 16 januari 2013

5 veckor i Tanzania utan vidare planering.

31 augusti 2012 - 29 december 2012

Äventyr!!

31 januari 2012 - 24 mars 2012

Studieresa till Tanzania med massa spannande aventyr!!

Kenya och Tanzania Julen 2011 Kenia und Tansania Weihnachten 2011

Kenya och Tanzania Julen 2011 Kenia und Tansania Weihnachten 2011

10 december 2011 - 8 januari 2012

Ännu en gång en julresa tillsammans med familjen, denna gång blir det en för oss ny kontinent i Söder. Vi skall tillbringa knappt fyra veckor i Kenya, Tanzania och på Zanzibar. Resan är till stor del organiserad av Intrepidtravel, men vi har planerat en liten del själv. Vi startar i Nairobi och beger oss med en grupp sörderut, via Arusha, Serengeti, Ngorongoro krater till Dar es Saalam. Därifrån bär det vidare till Zanzibar. Noch eine Reise über Weihnachten/Neujahr zusammen mit der Familie. Dieses Jahr besuchen wir einen für uns neuen Kontinent im Süden. Wir reisen während vier Wochen in Kenia und Tansania und auf der Insel Sansibar. Der grösste Teil der Reise ist organisiert von Intrepidtravel, einen kleinen Teil haben wir selbst geplant. Wir starten in Nairobi und reisen Richtung Süden über Arusha, besuchen den Nationalpark Serengeti, den Ngorongorokrater. Weiter geht es nach Dar es Saalam, Tansanias Hauptstadt und von dort aus weiter zu der Insel Sansibar.

Uppsala, Sverige

Uppsala, Sverige

29 september 2011 - 30 september 2011

Hej! Min sista eftermiddag i Uppsala efter att ha varit här i en månad. Solen skiner och det är sommarväder och det känns lite tråkigt att lämna denna vackra stad. Men i arla morgonstund kl 4.00 åker jag till Arlanda för att fortsätta färden till Tanzania där Peter möter mig på Kilimanjaro airport i morgon kväll. Det har varit en bra månad för mig att återhämta mig från malaria och lunginfektion. Nu känner jag mig starkare och hoppas på att jag ska klara av att vara på Irente ett tag till. Det har varit jätteroligt att träffa flera av er och det känns bra att ha så många vänner i Sverige. Skriver mer från landet i söder när jag har installerat mig igen. Kära hälsningar till er alla från Anette

Tanzania!

Tanzania!

9 september 2011 - 20 december 2011

Irente Biodiversity Reserve, Usambara bergen

Irente Biodiversity Reserve, Usambara bergen

2 juli 2011 - 2 juli 2013

Den här resan är en fortsättning på den förra. Jag befinner mig fortfarande i Usambarabergen i Tanzania och arbetar på Irente Biodiversity Reserve (IBR). Mina ansvar på IBR ligger främst på eko-turism, food processing och sedan är jag mycket aktivt Tanga regionens turism nätverk Tatona, där jag också är kassör.

Brev nr 17

Brev nr 17

21 april 2011 - 22 april 2011

Irente Biodiversity Reserve Brev nr 17 2010-04-20 Glad Påsk kära vänner! Jag är sent ute med den påskhälsningen. Det har redan hunnit blir Skärstorsdagskväll och Peter och jag är kvar på Irente den här påsken. Det har nog aldrig hänt tidigare. Anledningen till detta är att vi har så mycket att göra här i påsk och att vi tar tidig semester i år under maj månad och kommer till Sverige. Sen vi kom tillbaka från Sydafrika i januari har vi haft så mycket arbete och tid har inte funnits till att skriva brev. Vi har haft så många besökare här, speciellt under februari månad var det lite kaotisk. Peter var i Etiopien under 2 veckor och besökte olika skogsprojekt med Anders Ölund från kyrkokansliet och sedan kom de hit tillsammans med två Etiopier för att titta på vår skog. Detta kallas för syd-syd utbyte. Viktigt att man lär av varandra! Jag var alltså ensam här under drygt 2 veckor. Samtidigt hade stiftet sin Synod. Det högsta beslutande organet i stiftet och eftersom Pete

Inga resenärer