Maritime Region

Helg i Togo
söndag 7 maj 2017 - Lomé, Maritime Region, Togo

Resan till Togo Att resa i afrika är alltid ett äventyr. Vi åkte tidigt på morgonen och chaffören väntade på mig och min tongolesiska vän Clementine utanför huvudingången till hamnen där skeppet står. Clementine knackade på bilfönstret, för chaffören hade lutat omkull sig och sov

Anneli Persson
Mercyships-anneli i Benin 2017
Senast aktiv - från Dakar, Dakar Region, Senegal
Barnavardag
fredag 24 april 2015 - Lomé, Maritime Region, Togo

Nu borjar jag kanna mig lite “en laisse” har. Vilken betyder avslappnad. Aven om jag alltad kommer anse franskan vara ett latsassprak, ett misstag och en pest att lara sig, hander det ibland att jag har en stund av klarhet i huvudet just nar jag ska forsoka saga nagot, sa att jag faktiskt

nunnorna
fredag 10 april 2015 - Lomé, Maritime Region, Togo

Jag far kanske beratta om vad jag egentligen haller pa med. Nar jag fortfarande var I Sverige letade jag efter nagot att gora. Jag ville vara pa resa ett tag och jag vet sedan innan att jag efter ett tag blir trott pa att vara pa resande fot och da far jag lust att stanna ett tag pa samma stamme

AAAAfrika du går mig på nerverna !!
torsdag 9 april 2015 - Lomé, Maritime Region, Togo

(Det här inlägget kommer några dagar sent på grund av att det inte gått att lägga in något under några dagar på rededagboken) AAAAfrika du går mig på nerverna !! Eller din internetkapacitet iaf. Idag frågade en av nunnorna mig om jag hade sagt till mina föräldrar att jag kommit fram.

Avskedsrunda på skeppet
söndag 15 april 2012 - Lomé, Maritime Region, Togo

Sista heldagen på skeppet består av packning, städning, tvätt (svett, sot och damm lämnar sina spår) och förhoppningsvis lite socialt umgänge. Gårdagen spenderades på en strand och i havet! HAVET! Supersalt så att ögonen sved, vågor som förde en hit och dit, sand som letade sig in

Att se sanningen i vitögat
fredag 13 april 2012 - Lomé, Maritime Region, Togo

Det här är inte det gladaste eller mest upplyftande inlägget från mig. Är du en känslig person eller bara vill höra om stränderna och den goda maten kan du skippa att läsa nedanstående text. Så här ligger det till: jag vet att jag de senaste veckorna har pratat om hur roligt och

It's all part of the adventure!
måndag 9 april 2012 - Lomé, Maritime Region, Togo

Den här helgen var det dags att komma bort från skeppet och uppleva "det riktiga Afrika". Påsk firas stort på skeppet: det är gudstjänster, påskäggsjakt, brunch och mycket annat. På skärtorsdagen hade de ordnat en slags rundvandring på skeppet med nattvard, fottvagning (kan

När jag blir stor...
onsdag 4 april 2012 - Lomé, Maritime Region, Togo

Hör nu på go´ vänner så ska jag för er berätta vad den flickan gjorde en dag i sköna april... Okej, jag kan varna resan nu i början att detta blir ett lååångt inlägg. Det är för att det handlar om det roligaste av allt: i måndags var jag nämligen med och tittade på operationer!

Söndag, underbara söndag!
söndag 1 april 2012 - Lomé, Maritime Region, Togo

Idag vaknade jag vid halv åtta och noterade att min hyttkamrat inte låg i sängen och sov. Detta är lite ovanligt eftersom hon gärna hade sovit till elva, tolv om det inte innebar att man missade både frukost och lunch. Jag tänkte att hon var ute på en liten promenad och gick in i badrummet.

Självutnämnd prutexpert organiserar alla ägodelarna
lördag 31 mars 2012 - Lomé, Maritime Region, Togo

Gårdagens fängelsebesök blev en besvikelse. Blev yr så fort jag gick ut i värmen (skeppet är luftkonditionerat så här inne är det inga problem att hålla normal kroppstemperatur) och efter att ha sett EN patient blev jag yr och benen skakade igen. Samma sak för tandläkaren från Texas

Benin 2017

Benin 2017

3 januari 2017 - 23 maj 2017

Jag kommer att göra min sjätte resa till världen största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy. Jag kommer att jobba i ögonteamet som "eye team field coordinator". Jag jobbar som sjuksköterska och focus på denna resa kommer att vara mentorskap och att lära ut ögonsjukvård till lokalt sjukhus och klinik i Benin. Mercy Ships har funnits sedan 1978 och alla som jobbar ombord är volontärer. Vill du bidra och ge andra möjlighet till gratis operaton? PG: 90 00 93-6, Swish: 1239000936

Favoriter i repris- Ghana, Burkina Faso och Etiopien

Favoriter i repris- Ghana, Burkina Faso och Etiopien

25 februari 2015 - 9 juni 2015

Äntligen ska jag gå på Afrikas röda jord igen! Äntligen ska jag få virra runt och låtsas som att jag vet var jag är påväg. Äntligen ska jag försöka äta spaghetti med händerna och duscha med hjälp av en hink och en mugg. Musiker där nere, stäm era djembetrummor och balafoner! Brösta upp er surfvågor! Nu kommer jag! Det blir Ghana, Burkina Faso och Etiopien denna gång. Den Frodiga, den Hedervärda och den Kulinariska. Dagboken är för er men också för mig, att jag ska ha någon att dela allt med eftersom jag reser själv. Hoppas jag kommer kunna skildra Afrika som jag ser det, magiskt i all sin enkelhet.

Ett skepp kommer lastat / Volontärresa till Togo

Ett skepp kommer lastat / Volontärresa till Togo

26 mars 2012 - 17 april 2012

Återigen är det dags att besöka Afrika! Den här gången ska jag tillbringa tre veckor i Togo, ett land med drygt 6,7 miljoner invånare och inte ens 20 tandläkare totalt i hela landet. Organisationen jag åker med heter Mercy Ships (www.mercyships.org) och vill ni skänka pengar dit är gåvokontot 90 00 93-6.

Go West Africa

Go West Africa

11 november 2011 - 21 december 2011

Det var ganska fint där nere. Värt ett besök till. Testar västra sidan den här gången. De rosa såklart.

Resa genom Afrika

Resa genom Afrika

23 januari 2011 - 27 maj 2011

Resan kan delas in i 4 delar. De första 5 veckorna reser jag tillsammans med Johannes genom Saharaöknen, via Mali ner till Ghana. Därefter fortsätter jag på egen hand genom Nigeria till Kamerun, Gabon och Kongo, medan Johannes flyger till Sydafrika. Efter 5 veckor i Centralafrika möts vi igen i Johannesburg, där vi hyr en bil och kör runt kontinentens södra delar under 5 veckor. Avslutningsvis har jag ett par veckor i Sydafrika.

Dakar - Benin med Rosa bussarna

Dakar - Benin med Rosa bussarna

6 november 2010 - 10 december 2010

Dakar - Benin Följ med på några spännande veckor i västra Afrika. Här stiftar vi bekantskap med en rad olika folkslag, både i stora metropoler som Dakar och i ensligheten själv, Timbuktu. Vi shoppar loss i den kaotiska jättemarknaden i Bamako, rider på kameler i Sahara, solar och badar i Cape Coast och besöker färgglada Accra. http://www.rosabussarna.com/publish/softadmin.aspx?id=3&JourneyId=33

Around the world

Around the world

19 augusti 2010 - 1 april 2011

Dags att åka ut och uppleva världen med världens bästa tjejer!

Gabon 09

Gabon 09

17 augusti 2009 - 6 september 2009

Äventyrsresa med start i Ghana, vidare genom Togo och Benin, känguruskutt över Nigeria till Kamerun och ev. Gabon eller Ekvatorialguinea.

One semester GEM, and some travelling

One semester GEM, and some travelling

25 augusti 2009 - 5 december 2009

Global Environmental Management-studies in Ghana. And after that some discovering of countries nearby.

2009 Västafrika

2009 Västafrika

30 oktober 2009 - 19 december 2009

Ja vad skall man säga... rosa bussarna igen. Flyget till Togo blev inställt fick jag reda på idag 9/10 så det blev en dag extra i Addis som tidigare bara varit menat för mellanlandning. Då får man chans att kolla på Lucy....

Ragna Landgren
Ragnurt