Livet på en öde ö
måndag 5 februari 2018 - Fafa Island, Tonga

2-5/2Vi tillbringade dagarna med att snorkla , äta och läsa det var ömsom sol och sen kom det kraftiga regnskurar till och från. Vi hade ett anta fåglar runt vår hydda som älskade att bada i vårt fotbad där vi sköljde fötterna när vi kom från stranden. Vi såg även en jättemussla som

Från Auckland till Tonga
fredag 2 februari 2018 - Fafa Island, Tonga

Vi åkte till Tonga en liten ö i söderhavet där vi bokat ett hotell på ön FaFa island. Här fanns det bara vårt hotell och det tog en ½ timme att gå runt ön. Vi bodde i en Hydda utan heltäckande väggar och toan och duschen hade inget tak. Första 2 dagarna renade det tropiskt hela

Ö-utflykt
tisdag 9 maj 2017 - Tonga

Sista dagen i söderhavet åkte vi med en liten båt till ön Pangaimoto utanför Nuko' alofa. Vi solade, badade och slappade under palmerna. Ikväll flyg till Auckland och i morgon hemåt via Singapore.

bitte_bus i Nya Zeeland och söderhavsöar
Utflykt på Tonga
söndag 7 maj 2017 - Nukualofa, Tongatapu, Tonga

Den 6:e maj var en lååång resdag som inte finns så mycket att berättsa om. Efter uppstigning 4.30 kom vi fram till Tonga vid 16-tiden. Idag har vi åkt på sightseeingtur på Tonga. Vi hsr sett kungagravar, Captain Cooks ilandstigningsplats, naturliga broar skapade av havet, höga klippor och

bitte_bus i Nya Zeeland och söderhavsöar
onsdag 28 augusti 2013 - Pangai, Ha'apai, Tonga

Tonga When I was in Fiji I thought it might be good to book at least the first night in Tonga...especially since I would be landing in the evening. I never got around to though, and, as I went to town with Juan after checking in, I didn't have much time at the airport when I got back for the

Tonga Dag 5 - Rundtur av huvudstadens ö
måndag 8 augusti 2011 - Tongatapu, Tongatapu, Tonga

8 Augusti Vi flög från Vava’u tillbaka till Tongatapu och huvudstaden. Denna dag hade vi bokat en rundtur av ön med Tony från Tony’s Guesthouse där vi också bodde. Rundturen varade nästan 6 timmar och kostade oss bara ca 15 Euro. På vägen stannade vi vid en del stränder, såg många

Tonga Dag 4 - Snorkla med valar
söndag 7 augusti 2011 - Vava'u, Tonga

7 Augusti Det var Söndag så inget var öppet. På Söndagar är det olagligt att jobba i Tonga! Vi hade dock bokat att snorkla med valar, men för att komma förbi deras konstiga regler så kallades vår resa för en ”picknic”. Besättningen sa att om polisen frågar var vi varit så skulle

Tonga Dag 3 - Vilodag
lördag 6 augusti 2011 - Vava'u, Tonga

6 Augusti Dag 2 fortsatte med mera regn. Vi hade inte bokat någonting denna morgon men det häftiga regnet var inte så motivernde. Speciellt inte efter att vi frusit i timmar på båten dagen innan. Vi försökte dock till slut komma med på en båt för att snorkla med valar men allt var

Tonga Dag 1-2 - Dykning
torsdag 4 augusti 2011 - Vava'u, Tonga

4-5 Augusti - Planen var att vi skulle snorkla med valar i Tonga. Här är det ett av få ställen på jorden man kan komma riktigt nära valar. Säsongen dom kommer hit är bara mellan Juli och September så det gäller att välja rätt tid att resa. Vår resa började med tropiskt regn i 3

NukúAlofa
måndag 10 oktober 2011 - Neiafu, Vava'u, Tonga

Nuku’alofa sön 9. oktober Nästan två veckor stannade vi bland olika öar i Ha’apai arkipelagen, varav de flesta obebodda och svårnavigerade pga många korallrev och ibland dåligt kartlagda. Vi hittade vår paradisö, Uonukuhihifo, obebodd med sandstränder, kokospalmer, frodig vegetation,

Sy Marieke Iii
MariekeIII i Världsomsegling
Senast aktiv - från Hörby, Skåne län, Sverige
Söderhavet

Söderhavet

14 januari 2018 - 18 februari 2018

Vi lämnade Stockholm 14/1 för en kortare tripp till Köpenhamn där vi böt till Singapore airlines för en väsentligt längre trip till Singapore. Vi kom fram på morgonen och då stod en buss och väntade på oss för en stadsrundtur då vi ändå inte fick checka in på hotellet före 14.00. Vi är en grupp på 17 personer med en svensk guide som besökte China Town, little India och botaniska trädgården med en underbar orkidépark. Sen till hotellet uttröttade efter 12 timmar i planet och 7 timmars tidsskillnad var det skönt att vila en stund. På kvällen tog vi en promenad ner till China town och åt middag. 16/1 Här hade vi en ledig dag fram till 17.00 när vi skulle till flyget för avresa till Christchurch. Vi valde att besöka en nyanlagd park på nyanlagd mark ute i havet som man byggt med hjälp av avfall. Där var vi i en artificiell regnskog som dom byggt med massor av vackra blommor och växter. Sen åkte vi upp i Sands hotell som är tre huskroppar som är hopbyggda på toppen med restauranger och pool på 57é våningen urhäftigt! Efter en bit mat i China town var det dags att gå till hotellet för att resa vidare. 17/1 Christchurch, efetr ytterligare 10 timmar i flygplan och 5 timmars ytterligare tidsförskjutning har vi 12 timmars tidsskillnad mot hemma. Eftersom vi landar på morgonen så får vi vänta på incheckning genom att åka runt med bussen. Här kan man tro att man hamnat i England med tanke på hur husen ser ut och vad gatorna heter. Vi besöker en botanisk trädgård och tittar på återuppbyggnaden av centrala delarna som blev totalförstörda vid en jordbävning 2011. Det fanns ett monument med 185 stolar som var de stolar de 185 som omkom vid katastrofen satt på när jordbävningen kom. Efter incheckning och en stunds vila var det dags att ta en promenad och äta middag. 18/1 Idag åker vi ett Transalpin tåg ett s.k. sienic train över bergen från den östra till den västra sidan genom ett bergspass på 954 m.ö.h. Massor av tunnlar och otroligt landskap var upplevelsen här här vaskade man guld på 1800 talet och anlade kolgruvor. På andra sidan bergen mötte bussen upp och vi åt lunch och reste vidare till Frans Josefs glaciär. Detta är en by som lever på att ta turister upp till en glaciär på alla möjliga vis. Vi hade ett gäng i gruppen som flög helikopter dit. 19/1 Idag var det en lång dag med mycket bussresa och en hel del aktiviteter. Vi följde en flod genom bergslandskapen och kom så småningom till Haast där vi bordade en Jetboat för en Safri uppför floden med medhavd Picknick. Båten gick i nästan 50 knop och behövde bara 10 cm vatten. Tjejen som körde visade massa roliga trick man kunde göra med denna farkost. Häftigt. Vi färdades nästan 3 mil på floden och en höjdskillnad uppåt på 200 m. När vi kom fram stod bussen åter där för att ta oss ner till Queenstown en riktig äventyrsstad. Vi gjorde några kortare stop på vägen bl.a. på en fruktfarm där man kunde köpa det mesta som finns i fruktväg. På kvällen var det egen tid för promenad och middag i stan. Vi lyckades hamna på en dålig restaurang med engelskt kök. Ingen höjdare. 20/1 vi började med att åka och titta på där hela BungyJump rörelsen startade vid en bro med 43 meter ner till Vattnet. Där gjordes dom första kommersiella hoppen i världen i mitten på 1980 talet.Det kostade 1300 kr för att göra ett hopp men vi avstod. Sen åkte vi till guldgrävarstaden Arrowtown och var på ett Museum för att se hur det var i slutet på 1800 talet under sökandet efter guld. Sen var det lunch på en vingård där vi fick smaka nya Nyzeeländska viner och se hur dom tog hand om sina druvor. Ledig eftermiddag för vila och tvätt. På kvällen åt vi ost och vin till middag i trädgården på hotellet en ljum och härlig sommarkväll.. 21/1 Idag hade vi en ledig dag som vi spenderade i en fågelpark med bl.a. Kiwi fåglar och en show där dom visade hur dom tar hand om utrotningshotade arter. Sen promenerade vi i staden och åt lunch i en park där vi satt alldeles nära stranden där folk badade och använde massa vatten aktiviteter.. På kvällen åkte vi ett gammalt ångfartyg till en fårfarm där vi först åt en god buffe och sen fick se hur man klipper får och hur hundarna vallar fåren.. 22/1 Idag var det åter buss resa ner till vad man kallar tempererad regnskog där det växte oerhört mycket mossa på alla träd förutom att vegetationen var helt fantastisk. Sen bordade vi en bå i en fjord där bergen stupade rakt ner i vattnet och det var hundratals av vattenfall som rann utmed bergskanterna. Vi såg pälssälar och delfiner utmed båten. Kvällen tillbringade vi på hotellet i Te Anahu med ett dopp i deras pool och en Pizza på stan. 22/1 Idag var det en lugn dag med buss resa till Dunedin där vi avslutade kvällen på ett bryggeri med middag och ölprovning. Under dagen åkte vi genom landskap med fårfarmar och hjortfarmar. Strålande väder med sol och ca 25 grader.

Nya Zeeland och söderhavsöar

Nya Zeeland och söderhavsöar

23 april 2017 - 11 maj 2017

24/4 - 30/4 Auckland Nya Zeeland 30/4 - 4/5 Fiji 4/5 - 6/5 Samoa 6/5 - 9/5 Tonga

Jorden Runt

Jorden Runt

15 juli 2013 - 16 december 2013

Jag ska resa jorden runt! Destinationer: Kanada - juli USA - juli/augusti Fiji - augusti Tonga - augusti Samoa - september Nya Zeeland - september Australien - oktober (Singapore) - november (Malaysia) - november Thailand - november/december (Kambodja) - december Dubai - december

Tonga och Fiji

Tonga och Fiji

4 augusti 2011 - 14 augusti 2011

Dyka med valar i Tonga och hajar i Fiji

Jorden runt på 62 dagar!

Jorden runt på 62 dagar!

22 maj 2011 - 22 juli 2011

Vår efterlängtade resa börjar i Singapore i Sydostasien, därefter Queensland i Australien, några utvalda Söderhavsöar och sist Californien/Nevada. Resan ska ta oss till nya världsdelar, till platser under ekvatorn och till den längsta semestern vi någonsin haft! Tema: sol, värme och massor av nya upplevelser. Jordens omkrets sägs vara 4 000 mil. Vi kommer att avverka 5 500 mil.

360 grader runt da globe!

360 grader runt da globe!

4 januari 2011 - 15 maj 2011

Nu är det dags!, igen för Pers del :) Denna gång är det vi två som beger oss ut på vår livs resa :P Vi startar en kall januarikväll och planerar hemkomst i mitten av maj när värmen återvänt till Finland! Resan kommer att gå via: Vasa - Helsingfors - London - Miami - Panama // Costa Rica // Nicaragua - Los Angeles - Tonga - Auckland // Christchurch - Sydney // Brisbane - Singapore - London - Helsingfors - Vasa Det blev lite blandat på länder och städer, men i huvudsak så vet ni nu vart det kommer att bära av! Vi kommer att uppdatera lite nu som då, så håll till godo! Per & Karolina!

Vår resa

Vår resa

16 december 2010 - 24 april 2011

En upplevelseresa med äventyr och tid till reflektion. En förmån att få vara tillsammans och njuta av livet.

Japan, Söderhavet och Kalifornien

Japan, Söderhavet och Kalifornien

1 november 2010 - 6 januari 2011

Som uppladdning inför dagisstart åker vi hela familjen, Sten, 11,5 månader, Lisa och Mattias på en två månaders resa med fyra stop: Japan (två veckor), Auckland (ett dygn), Tonga i Söderhavet (fyra veckor) och Kalifornien (3 veckor).

Malo e lelei Tonga

Malo e lelei Tonga

7 september 2010 - 6 oktober 2010

Jag och David åker till paradiset på jorden. Följ våra äventyr bland knölvalar, kokosnötter och obebodda öar : )

Au pair på Nya Zealand

Au pair på Nya Zealand

28 juni 2010 - 23 juni 2011

Här går det nu att följa mitt år på Nya Zealand med familjen, vänner och de äventyr jag ger mig ut på!

bitte_bus
Niklas Wändemark