Legoland-land o Köpenhamn +Malmö

Legoland-land o Köpenhamn +Malmö

19 juli 2019 - 30 juli 2019

En typisk typisk svensk småbarnsfamiljs resa till Danmark.

Stockholm Resa Först

Stockholm Resa Först

24 juli 2019 - 24 juli 2019

Chateau de la Mothe Chandeniers, andra besöket

Chateau de la Mothe Chandeniers, andra besöket

12 september 2019 - 15 september 2019

En långweekend i Nantes, Frankrike för att se utvecklingen på slottet sedan jag senast var nere och tittade på det för första gången i september 2018. https://mothe-chandeniers.com/en/

Stockholm

Stockholm

19 juli 2019 - 19 juli 2019

Kort vistelse i Stockholm

Dag 3 Heldag i Warszawa

Dag 3 Heldag i Warszawa

18 juli 2019 - 5 augusti 2019

Idag har vi upptäckt Warzawa till fots. En fantastisk stad fylld av historia från olika tider. Krigsmonument blandat med kungliga sommarpalats och såväl gamla som nybyggda restauranger i en härlig blandning. Till slut fick fötterna nog och vi tog bussen hem, tur att morgondagen till stor del består av tågresande så fötterna får vila. Fyllda av intryck hälsar vi godnatt från Warzawa.

Europaresan dag 2. Auschwitz och tåg till Warszawa, Polen

Europaresan dag 2. Auschwitz och tåg till Warszawa, Polen

17 juli 2019 - 17 juli 2019

Idag har det varit en kontrasternas dag. Från fint hotell med fantastisk frukostbuffé i Krakow till luftmadrass i Warzawa. Från tidig morgon till sen kväll. Från ohyggliga övergrepp och ondska i Auschwitz till vänskap och välkomnande i Warzawa. Annelies tyngsta ögonblick för dagen var fotografiet av mannen med käpp som lyckligt ovetandes just fått sin dödsdom. Det lyckligaste var när hon åt upp hela körsbärspralinen istället för att dela med sig. Tomas tyngsta var den stora högen av barnskor som separerats från sina ägare och lyckligaste var den fantastiska kalkonfärsbiffen med kantarellstuvning han fick åtnjuta till middag. En dag av tankar och kontraster, nu blir det sömn och en chans för hjärnan att sortera intrycken

Tur på tåg i Europa

Tur på tåg i Europa

22 juli 2019 - 9 augusti 2019

Med interrailkortet i högsta hugg tar vi oss an Europa

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

Vår Europaresa 1:a stopp Krakow Polen

16 juli 2019 - 16 juli 2019

Vi gick upp i ottan för att hinna med vårt flyg från Landvetter till Krakow, Polen. Annelie lyckades somna en stund på flygplanet medan Tomas lyssnade på pod och tittade på serier. Efter en taxitur som var nära att sluta med överkörda fotgängare på ett övergångsställe, men som tack vare snabba förarreflexer slutade väl så var vi framme på vårt hotell. Eftersom vi var tidiga till incheckning lämnade vi vårt bagage i tryggt förvar på hotellet medan vi begav oss ut på en hop-on hop-off buss som tog oss runt i staden. Vi valde att hoppa av i närheten av gamla staden och promenerade omkring och kikade på hus, statyer och människor. Vi lyckades hitta en liten grupp trevliga fik i en hörna, en bit bort från den stora massan av turister. Vi åt en god lunch och sedan fortsatte vi runt gamla staden. Det märks att staden har en historia att berätta. Gammalt möter nytt. Trasigt möter helt. En vacker stad. Vi kom ner till ån och tog en rundtur med båt, vilket blev en välbehövlig paus ifrån allt gående och vi kunde njuta av stan från vattnet. Väl tillbaka på hotellet insåg vi att vi missade Schindler's fabrik-museet, vilket Annelie gärna hade velat gå på. Nåväl, allt kan inte hinnas med på en halv dag. Det finns skäl att komma hit och besöka Krakow igen. Idag firar vi 6 år tillsammans vilket vi firade med bubbel, 3 rätters och en flaska rose. Vi avrundade kvällen med spa. Annelie fick en välbehövlig massage och Tomas fick njuta av poolerna. Imorgon är det upp tidigt som gäller, då vi ska åka till Auschwitz.

Africa on tour - Jakten på Big 5

Africa on tour - Jakten på Big 5

5 november 2019 - 3 januari 2020

äventyrsdags igen, även denna gång med den Rosa Bussen! 55 dagar med hetta, upplevelser, nya vänner, buss-sova m.m, ja ni vet... Denna resa går till en för mig ny kontinent. Suget av Afrika har väl inte varit det största men har växt med tiden. Nu finns längtan och då är det bara att göra slag i saken! Sagt o gjort! Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras... alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras… alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Robben Island, Godahopsudden, Etosha NP, Victoriafallen, Malawisjön, Zanzibar och Maasai Mara är bara några av de platser som ska besökas om allt går enligt plan. Jäkligt spännande! Om det blir bungyjump, vithajsdyk och andra spektakulära aktiviteter får känslor och stämning bestämma, kanske försäkringen också... Ska som vanligt försöka leverera små rapporter löpande men ibland (säger erfarenheten) är det långt mellan fungerande wifi och svårt att få iväg det man vill... Nu kör vi! 

Cykling på Guldkusten Helsingör-Köpenhamn

Cykling på Guldkusten Helsingör-Köpenhamn

12 juli 2019 - 13 juli 2019

Cykelvägen Route 9, Helsingör-Köpenhamn räknas som en av de vackraste cykelvägarna. Jag har provat den några gånger. Jag och Inger är vardagscyklister och cyklade sträckan på ca 4 h med väl tilltagna raster. Den är ca 50 km. Det är prisvärt att åka Färjan över från Helsingborg med cykel och pensionärspris! Vi sov över på hotell i Köpenhamn och så cyklade vi till baka dagen efter. Vi hade synnerligen fint väder och idet kom inte en droppe regn. En tur som vi verkligen kan rekommendera!