Sidenvägens Uzbekistan

Sidenvägens Uzbekistan

16 september 2019 - 24 september 2019

Vi ska testa att åka på en gruppresa som inte har något med dykning att göra ! Resebyrån (Albatros,se) beskriver resan så här: "Sidenvägens karavanstäder har årens lopp besökts av tungt lastade kameler och handelsmän – vi följer deras spår till legendariska Samarkand, Bukhara och Tasjkent. Vi färdas med höghastighetståg genom Kyzylkum-öknen och på livliga basarer blir vi frestade av vävda mattor, sirligt konsthantverk och siden. I de historiska städerna väntar glittrande kupoler, tusenåriga moskéer, haremsgemak och ett färgmättat virrvarr av de vackraste mosaiker. Vi dyker ner i myterna och historien där Alexander den stores och Djingis Khans riken uppstod, briljerade och brast."

Semester under hösten?

Semester under hösten?

12 september 2019 - 30 november 2019

Här tänkte jag samla mina funderingar inför en eventuell höstsemester.

Plankan vid Lutande tornet i Pisa

Plankan vid Lutande tornet i Pisa

30 juli 2019 - 14 augusti 2019

Här är dagbok o bilder från vår resa med Golfen till Pisa Ingenting va bokat innan vi lämna Eskilstuna förutom båten Malmö - Tyskland :)

Med tåg i Kanada

Med tåg i Kanada

22 september 2019 - 3 oktober 2019

I år åker vi till Kanada, en för oss outforskad del av världen. Innan vi började planera hade jag lite dålig koll på det väldiga landet. Lasse var ju där vintern 1979, i trakterna av Winnipeg för raketuppskjutning i jobbet, och alltså inte som turist. Vi flyger till Toronto och stannar där några dagar, bor i närheten av Niagarafallen. Ifrån Toronto kan man ta ett transkanadensiskt tåg till Vancouver. Vi planerade att kliva på där först, men ändrade oss sedan. Vi börjar tågresan i Winnipeg, en bit in i landet, dit vi tar oss med flyg och hinner se lite av den staden. Det blir ändå tre nätter på tåget, där vi har sovkupé för två och får äta i restaurangvagnen. Vi avslutar i Vancouver några dagar, en stad som verkar vara trevlig att besöka, och lätt att ta sig runt i med olika kollektiva färdmedel plus apostlahästarna förstås. På tåget finns inget wifi, så det kommer nog att bli uppehåll några dagar.

Tillbaka till Cambridge

Tillbaka till Cambridge

23 maj 2019 - 26 maj 2019

Tillbaka till Cambridge men denna gången med min man och son. 19 år sedan jag läste där i 6 mån och hade en fantastisk termin.

Färöarna igen.....

Färöarna igen.....

5 september 2019 - 7 september 2019

Åter spelar svenska landslaget EM-kval mot Färöarna..... Varför inte se det på plats? Men det tyckte man inte på Kastrup! Bagagegänget strejkade Vi blev 2,5 timme försenad med avgången Och kom till Torshavn UTAN bagage typ regnkläder, medicin och nattkläder..... Hoppas regnet stillar och att vi hamnar under tak! Annars får vi bada nakna på deras torg ;-) Matchen spelades på en byggarbetsplats till 30 pct och inför dryga 7000 åskådare. 4-0 till Sverige under försra halvlek gav inget högre underhållningsvärde. Matchprogrammet fokuserade på Zlatans tid i de svenska landslagen??? Efter matchen gick vi tillbaka till hotellet enbart för att konstatera att inget bagage varit synligt. Köpte tandborstar och försökte somna. Imorgon blir det jakt på komplettering till det bagage som inte dykt upp ännu ......

Grekland, Rhodos

Grekland, Rhodos