Kebili

Mot alla odds....
onsdag 18 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

En dag som ägnades åt att resa - och som det senare skulle visa sig - att överleva! Resan från öknen gick bra - tog med mig en flaska Saharasand för att plantera kaktusar i! Tillbaka i Douz åt vi en snabb lunch för att sen fortsätta med lounge - minibuss - till Gabez där vi skulle byta

Öken, öken, öken...
tisdag 17 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Så var det då dags - att begå Sahara. Visst skulle man gärna ha velat backa ut en egen kamel ur garaget och sakta vaggat fram e en vecka till en oas. Men så fungerar det tyvärr inte. Vi fick istället betala för att åka en fyrhjulsdriven bil rätt in i Sahara - över förtorkad mark och upp

Natt i Nordafrika
måndag 16 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

...nu har vi snart gjort allt som går att göra i den här lilla stan. tagit in på litet hotell ätit lamm med couscous pa retaurangterass under bouganviljor. Promenerat på torget och under Mickes vilda protster gått i affärer och till och med handlat så nödvändiga saker som, skor av

Nu vid öknens rand....
måndag 16 november 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Tidig uppgång i morse och promenqd till Gare du Nord en Sousse. Biljetter till sydligaste punkten på linjen (Gabès) inhandlades. Efter fyra timmar söderut, genom oändliga fält av olivlundar, ankom vi slutligen, vandrade till busstationen och hittade en "louage" (minibuss som sköter en stor

Kär i Sahara.
torsdag 24 september 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Samma kväll som förra dagboksinlägg skrevs fick Slim reda på att vi hade bett som inte ville sluta klia. Berbermedicin var det som stod på agendan så, ännu en gång promenerar jag och brorsan iväg med två killar mitt i natten. Denna gång bar det av till en liten liten oas vid slutet av en

Puck Jansson
Puckeliten i Exploring North Africa
Senast aktiv - från Dahab, Janub Sinai, Egypten
Ökentur imorgon
tisdag 22 september 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Imorgon drar vi ut i öknen ett par dagar med Slim "Ali Baba of desert" och Nizzar "Ala Din". Planen ser ut såhär: Tozeur - Tamerza - Chibika - Midéz - över Chott el Jerid - Sova en natt i Douz - ut i öknen med jeep, kameltur, sova i ett berbertält (Slim är Berber ursprungligen) - Nefta -

Puck Jansson
Puckeliten i Exploring North Africa
Senast aktiv - från Dahab, Janub Sinai, Egypten
Tredje dagen
lördag 27 juni 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Tredje dagen började lika tidigt som andra dagen. Vi väcktes 04:20 för frukost och lämnade hotellet för Chott el Djerid, djävulens badkar. Chott el Djerid är den största saltsjön i Sahara. Den användes också för att spela in Star Wars som ett antal andra platser i Tunisien. Det var

Alexandra Björk
psykosmurfen i Tunisien med CC
Senast aktiv - från Flen, Södermanlands län, Sverige
Andra dagen
fredag 26 juni 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Andra dagen gick vi upp kl 0440, åt frukost och blev sedan upphämtade av turbussen kl 0520. Vi hade en jättesöt dansk pojke som guide. Jag utbrast tom "Söt!" när han gick ut ur bussen. Han såg bara så gullig och entusiastisk ut! Precis som en guide ska vara. Vi var bara skandinaver på

Alexandra Björk
psykosmurfen i Tunisien med CC
Senast aktiv - från Flen, Södermanlands län, Sverige
Boskap!
söndag 16 augusti 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

Vi är boskap. Så blir det när man åker på chartertur. :p Vi kom igår hem från en två dagars ökensafari. Forslades av o på bussen som boskap, men det var det värt. Tydligen är Tunisien ett riktigt Hollywood-land. Först var vi i staden El Jem, där de har ett colosseum. Det stod som

Lisa Petersson
Dissarlisa i Tunisien
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Sahara explorer
måndag 27 juli 2009 - Douz, Kebili, Tunisien

After a week of sunbathing and swimming we were eager to start our trip to souther Tunisia. During the first day of our trip we visited the Amphiteater of El Jem, Matmata and the oasis of Douz. it was a long journey! And on the other hand it is very hot in the desert during the Summer. Our

Jordanna Norberg

Kolla in läget

Exploring North Africa

Exploring North Africa

18 september 2009 - 23 oktober 2009

Jag och brorsan drar iväg till Tunisien och Egypen för att kolla in historia, arkitektur, sand, sol, vatten och massor med människor.

Tunisien

Tunisien

12 augusti 2009 - 19 augusti 2009

Min första charter-resa. Och det ska bli så gött!

Tunisian holiday

Kulturresa

Tunisien med CC

Tunisien med CC

24 juni 2009 - 1 juli 2009

Jag och CC ska bege oss på vårt första äventyr tillsammans och utforska Tunisien under en vecka mitt i sommaren.

Tunisien 2007

Tunisien 2007

8 augusti 2007 - 16 augusti 2007

1v slö charter i Monastir med min kära pojkvän

Sommar i Tibet

Sommar i Tibet

10 juni 2007 - 3 juli 2007

Gröna berglandskap i Yunnan - Kunming - kulturstaden Lijang - vandring i Tigersprångsklyftan -Shangri-La - Lhasa - Shigatse med passager på över 5000 meters höjd - vandring runt glaciärsjön Draksum Tso - tåget till Qining - Beijing.

Senast aktiv - från Douz, Kebili, Tunisien
Senast aktiv - från Douz, Kebili, Tunisien