Erzurum

Tre dagar i Erzurum
torsdag 15 juni 2017 - Erzurum, Turkiet

15-17 JuniJag kommer in till Erzurum efter en väldigt lång raksträcka, kanske 18-19 km. Strax innan den första rondellen ser jag på min vänstra sida nått som får mig att reagera, stannar cykeln och ta fram kameran.En stor, kanske tre meter hög hockeymålvakt i aktion och bakom målvakten

och så Erzurum då...
fredag 16 april 2010 - Erzurum, Turkiet

Tänkte bara skriva lite om själva Erzurum också, och resten av tågresan. Förra inlägget skrev jag som sagt när jag precis hade vaknat vid åttasnåret imorse (fredag). Åtta timmar senare var det inte riktigt lika roligt längre... Tåget skulle ha varit framme i Erzurum vid halv tre, vi kom

Helena Kuhlefelt
Hilena i Vart börjar Asien egentligen?
Senast aktiv - från Tbilisi, Georgia, USA
Istanbul, hamam och ett dygn på ett tåg.
fredag 16 april 2010 - Erzurum, Turkiet

Skrivet på tåget mellan Istanbul och Erzurum Jag har ganska precis vaknat, och är inne på mitt andra dygn på tåget som ska ta oss mot den georgiska gränsen. När vi berättade för turkar vi mötte i Istanbul att vi skulle åka tåg fnissade de flesta, och menade på att det skulle bli en

Helena Kuhlefelt
Hilena i Vart börjar Asien egentligen?
Senast aktiv - från Tbilisi, Georgia, USA
Dödsstjärnan och Babels torn
söndag 17 maj 2009 - Erzurum, Turkiet

Nästan samtliga Istanbulbor har rynkat på näsan och varit komplett oförstående till att vi reser till den östra delen av landet. Där finns ingenting att se, folket är extremt religiöst och vi borde stanna i Istanbul har de sagt. Även guideböckerna sågar städerna, landskapet och

Paul Torstensson
Pachelbel i Ararat
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Mer te, galna kurdıska revolutıonarer och 9 tımmar buss ı 30 grader.
torsdag 31 juli 2008 - Erzurum, Turkiet

Sıtter pa ett ınternetkafe ı Erzurum och vı har precıs blıvıt serverade te. Tappat vılken gang ı ordnıngen det ar pa var hıttılls 3 dagar langa resa... =) Tycker vı varıt ratt flıtıga med dagboksınlagg pa sa kort tıd! Fran ımorgon torde det dock blı farre ınlagg eftersom vı da

helnor
helnor i Turkiet-Kaukasus 2008
Senast aktiv - från Jerevan, Armenien
Te och ater te, men ınget Ararat
onsdag 30 juli 2008 - Erzurum, Turkiet

Dagens resmal var den bedarande lılla klıppon Akdamar, Vans attraktıon nummer ett - en gammal armenısk kyrka, mıtt ı sjon, med sanslost val bevarade bıblıska relıefer. Framforallt var dock laget det som slog hogst, aven om det var for dısıgt for att se de hogsta

skeleetor
Skeleetor i Turkiet-Kaukasus 2008
The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

Vart börjar Asien egentligen?

Vart börjar Asien egentligen?

9 april 2010 - 25 maj 2010

Under ungefär en och en halv månads tid färdas jag både ensam och tillsammans med min lilla Eurasienklass från Österlens folkhögskola i Turkiet och Sydkaukasien. Jag hoppas hitta svaret på om det är Europa eller Asien jag reser i, eller kanske bådadera...

Ararat

Ararat

11 maj 2009 - 21 maj 2009

Istanbul och sedan så långt österut som det går. Vi ska se Armenien, Iran och förmodligen också Georgien, utan att lämna Turkiet. Och det majestätiska Ararat!

Turkiet-Kaukasus 2008

Turkiet-Kaukasus 2008

28 juli 2008 - 22 augusti 2008

När man säger att man ska till Turkiet, tänker folk på Istanbuls myller och charterresorna till Alanya och Antalya. Att det sedan är ett land som är nästan dubbelt så stort som Sverige, 70 miljoner invånare och ett kulturellt arv som skulle få de flesta andra länder att blekna i jämförelse är det färre som kommer att tänka på. Efter en intensiv tvåveckorskurs i turkiska förra sommaren åkte vi till Istanbul och Kappadokien i några dagar bara för att känna lite på språket. Det visade sig att vi kunde ta oss fram något sånär på turkiska, men framför allt att det fanns otroligt mycket kvar att se. Vi bestämde oss därför redan förra året att vi ville tillbaka och då se mer av den okända bergiga östra delen av Turkiet. Under året har vi fortsatt läsa turkiska på Stockholms universitet och fastnat allt mer för detta häftiga regelbundna språk utan undantag. Efter en snabb blick på kartan ser man ju också att Kaukasus ligger löjeväckande nära, så helt plötsligt hade vi köpt flygbiljett hem från Armenien, dit vi måste ta oss via Georgien. Det är bara för oss att damma av ryskan också på en gång! Martin och Helena

bad suddas mtf
Bad Suddas MTF