Turkiet

Bananrundan på Fars dag
söndag 11 november 2018 - Alanya, Turkiet

Hej. Idag gjorde Bengt, Björn och jag vår gamla klassiska Bananrundan i strålande väder. Rundan tog ca 2,,5 tim i lugnt tempo. Vattenpost finns längst upp i dalen.

Resan och vår första vandring.
onsdag 31 oktober 2018 - Alanya, Turkiet

Resan gick som vanligt, men det tar ju 12-13 timmar från dörr till dörr.Vi träffade våra Boulkompisar på måndagen och på tisdagen blev det en lätt vandring till Dim Cave.

Nästan som skolresa....
måndag 1 oktober 2018 - Istanbul, Turkiet

Båt, buss och linbana med guide blev det idag. Båttur på Gyllene hornet och Bosporen med ett stopp vid Rumeliborgen som vi tyvärr bara fick 5 minuter på oss att kika på. Hmmm.....Där sjönk betyget på den turen. Tillbaka till Galatabron för angörning och busstur upp till en av Istanbuls

Senast aktiv - från Draget, Hallands län, Sverige
Mer kultur och många steg blir det.....
söndag 30 september 2018 - Istanbul, Turkiet

Snabb frulle och upp till Topkapipalatset. Fräckt palats där tom C XVI G skulle bli avundsjuk på vissa inrättningar. Tyvärr va skattkammaren stängd för renovering....Lunch på turkiskt vis på kudde och lågt bord. Bra och enkelt när man är byggd som ett fyrtorn. Grymt god mat och det gick

De många intryckens dag
lördag 29 september 2018 - Istanbul, Turkiet

Uppe 08:00. Frukost på hotellet. Hyfsad men inte mer. Drog till Blå Moskén. En av oss blev inte imponerad denna andra gången heller. Hyfsad "kåk" ändå men där alla kvinnor går runt som påskkärringar och så luktar det duktigt med tåbira då alla går barfota på heltäckningsmatta från

Transportdag
fredag 28 september 2018 - Istanbul, Turkiet

Uppstigning 05:20. Taxi till Alicante flygplats 06:00. Frukost 07:00 på flygplatsen. Eurowings till Wien 08:50. Landar i Wien 11:35. Lång väntar på de incheckade ryggsäckarna och det hann till och med bli lite nervöst när bagagebandet stannade som om att allt hade kommit men inte våra

Senast aktiv - från Draget, Hallands län, Sverige
Iran nästa och sommarsolstånd även här
onsdag 21 juni 2017 - Gürbulak Köyü, Aðrý, Turkiet

20/622 km går fort på raka vägar och medvind och jag kommer fram till gränsen för halv elva.Möts av långa körer av långtradare som väntar på genompassage.Hinner knappt fram till gaten som skall ta mig mot passkontrollen förrän en man i brun kavaj och gråspräckligt hår frågar om

Mot Iranska gränsen, arga barn, ilskna hundar och berget Ararat
tisdag 20 juni 2017 - Doğubeyazıt, Turkiet

18-20/6 Frukost tidigt, jag är först och tar ett bord mitt i det stora rummet som ligger på sjätte våningen och sen efter nerpackning i väg mot Aigir.Solen skiner från en helt blå himmel och första km uppför men esten av dagen lättcyklat. Landskapet är som jag tidigare sagt bedårande

Tre dagar i Erzurum
torsdag 15 juni 2017 - Erzurum, Turkiet

15-17 JuniJag kommer in till Erzurum efter en väldigt lång raksträcka, kanske 18-19 km. Strax innan den första rondellen ser jag på min vänstra sida nått som får mig att reagera, stannar cykeln och ta fram kameran.En stor, kanske tre meter hög hockeymålvakt i aktion och bakom målvakten

Bayburt och tuff klättring
tisdag 13 juni 2017 - Aşkale, Turkiet

13/6Vägen fortsätter som den slutade, vacker efter älven och mestadels utför de första 12 km. Sen plant, några tunnlar och värmen som blir jobbig. Kommer in i Gumhushane vid 1-tiden och försöker leta upp ett Café vilket i dessa Ramadantider är svårt. En äldre herre hör min fråga