Tyskland

Slutet på Resan
fredag 27 september 2019 - Strukkamphuk, Fehmarn, Schleswig-Holstein, Tyskland

Vi har besökt Epernay, strosat runt bland Champagnehusen och njutit av champagnen.En snabbis till Reims på vägen norrut.Stannade några dagar i Ahr området, det nordligaste rödvinområdet. Vi blev båda mycket positiva till området, små mysiga byar (inte alls så turistiga som vid Rhen

Gunilla Gustafsson
GunLei i Tre Pensionärer på vift
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige
Påväg hem
torsdag 26 september 2019 - Berlin, Tyskland

Så nu sitter jag i loungen på Berlin Tegel och väntar på mitt flyg hem. Resan upp till Berlin gick bra. Fick ju prova ett nytt bolag, Easyjet. Men funkade väldigt väl, faktiskt. I Berlin bodde jag på ett annat hotell och ett annan del av Berlin. Men funkade fint, även lite smått förvirrad

Lars Eriksson
Lukas2 i Två resor
Senast aktiv - från London, England, Storbritannien
Dag 1 transportsträcka
fredag 23 augusti 2019 - Wildeshausen, Niedersachsen, Tyskland

Vi startade dage med vår vanliga runda först för att Flikka skulle vara rastad. Kom iväg vid åtta som var enligt plan. Första 40 milen över broarna och ner genom Danmark flöt på jättebra. Enligt vår GPS skulle vi vara framme redan vid tre. Men sedan närmade vi oss Hamburg och mötte

The Thirteenth Warrior
torsdag 15 augusti 2019 - Schleswig, Schleswig-Holstein, Tyskland

Den korta semestern till norra Tyskland är nu över. Resan började som en tur för att åka och köpa alkohol till min 40årsfest men utvidgades till en resa i gamla svenskmarker som en fortsättning på vårens resa till Baltikum. Våran sista dag började men en god frukost på Schloß Gamehl

Last Argument of Kings
onsdag 14 augusti 2019 - Wismar, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Onsdagen började med en väldigt god frukost i Schloß Gamehls matsal med utsikt över trädgården. Vi gick runt en kort sväng samma trädgård innan vi på förmiddagen lämnade slottet för en dagsvistelse i Wismar. Denna gamla hansastad som likt Stralsund varit i svensk ägo i mer än 150

Castle Greyskull
tisdag 13 augusti 2019 - Schwerin, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Tisdagen började för min del med presenter på sängen . Jag fyllde fyrtio år och min sambo hade på resan tagit med en massa fina paket jag fick öppna när jag vaknade. Efter denna mysiga start så åt vi återigen en rejäl frukost och packade ihop vårat bagage. Det blev två nätter i

Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige
It was the greatest beer in all ze world
måndag 12 augusti 2019 - Stralsund, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

I Stralsund har vi bokat in oss på Carl Wilhelm Scheeles gamla bostad, denna heter nu Romantik Hotell Scheelehof och ligger nära allt i Stralsunds gamla stad. Scheele föddes i Stralsund under tiden staden var svensk och kom sedan att bo i Sverige och han dog till sist i Köping efter att ha

Tropical heat
söndag 11 augusti 2019 - Prora, Binz, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Vår första dag på Rügen började som brukligt med frukost på hotellet vid nio. Eftersom vi anlände först vid 23 på lördagen och planerade ge oss iväg vid 10 på söndagsförmiddagen så hade vi bokat ett enklare hotell i Bergen auf Rügen. Men Gesellschathaus som det hette var helt okej

We're on a boat

Resan är denna gång en fortsättning på vårens resa till Baltikum. Efter att i våras ha besökt de tidigare svenska områderna i Lettland och Estland och framförallt östra rikshalvan Finland så har vi nu tagit färjan till de gamla svenska besittningarna i nuvarande norra Tyskland. Efter

Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige
Del ett av hemresan. Någonstans i Tyskland.
söndag 28 juli 2019 - Tyskland

Vi kom upp och kom iväg i god tid till tåget. Visade sig vara två tåg ihopsatta, vad nu termen för det är...😉 Men det blev struligt för vissa som inte hade koll på tågnummer och letade efter rätt tågvagn. Vi hade dessutom några som satt på våra platser som till en början inte

Emma Skoog
emmamartin i Tågluff med barn i Europa
Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
Två resor

Två resor

23 september 2019 - 4 oktober 2019

Två kortare resor delat på två veckor. Budapest och Edinburgh.

Luxemburg-Bretagne-Champagne

Luxemburg-Bretagne-Champagne

23 augusti 2019 - 7 september 2019

Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.

Mare Nostrum 2.0

Mare Nostrum 2.0

10 augusti 2019 - 15 augusti 2019

Fortsättning på vårens resa i de gamla svenska områdena i öster. Nu bär resan av till de svenska besittningarna i söder, Wismar och Stralsund.

Dag 3 Heldag i Warszawa

Dag 3 Heldag i Warszawa

18 juli 2019 - 5 augusti 2019

Idag har vi upptäckt Warzawa till fots. En fantastisk stad fylld av historia från olika tider. Krigsmonument blandat med kungliga sommarpalats och såväl gamla som nybyggda restauranger i en härlig blandning. Till slut fick fötterna nog och vi tog bussen hem, tur att morgondagen till stor del består av tågresande så fötterna får vila. Fyllda av intryck hälsar vi godnatt från Warzawa.

Trampes tågluff 2019

Trampes tågluff 2019

6 juli 2019 - 20 juli 2019

Örebro - Berlin - Munchen - Pula -Uppsala - Örebro

Tågluff med barn i Europa

Tågluff med barn i Europa

7 juli 2019 - 29 juli 2019

På söndag börjar resan söderut! Vi tar med våra tre barn på äventyr genom Europa med Rimini som sydligaste stopp. Innan dess blir det Malmö, München och Bolzano hemvägen går via Innsbruck. Packningen har vi på ryggen. Mormor fick vi med oss också som möter upp i Malmö!

Tre Pensionärer på vift

Tre Pensionärer på vift

29 augusti 2019 - 29 september 2019

Upptäcka nya områden i Frankrike och naturligtvis besöka favoriterna Vi ska naturligtvis ha jätte roligt, mysigt, uppleva, lära, äta gott och dricka gott. Vi längtar.

Åter till Tokyo

Åter till Tokyo

21 juni 2019 - 30 juni 2019

Flyga, europa, tokyo, ramen, nudlar, semester

Bilresan Stockholm-Italien T&R  sommar 2019

Bilresan Stockholm-Italien T&R sommar 2019

6 juni 2019 - 25 juni 2019

Äntligen skall jag Lotta och min man Peter resa med våra två barn Annie 9 år och Theodor 11år. Det skall bli en spännande resa som skall göras på ca tre veckor. Stockholm Sverige-Tyskland-Österrike-Italien T&R med bil. Vi har spanat in olika ställen på förhand som intresserar oss alla på olika sätt. Peter brinner lite mer för Tyskland & alperna i Österrike med snö och coola vägar på höga höjder mer än vad jag kanske gör men jag vill gärna se det och tycker att det är mycket vackert och häftigt och älskar såklart de vackra vyerna. Jag gillar kanske mer solen och stränderna vid hav eller sjöar med små charmiga byar som det vimlar av i Italien. Gamla städer med dess charm och även maten och vinet i Italien lockar mig kanske lite mer än för Peter. Barnen tänker mest på glass och bad i olika former karuseller och lekplatser men de gillar också coola platser som grottor och borgar och hotellrummen är tydligen något de tycker är spännande att se varje gång. De är vana vid att åka bil då vi pendlar ganska ofta till Vemdalen från Huddinge ( 52 mil ) Självklart tjafsar de med varandra och ibland får man säga till men det brukar bli så att när vi är borta så finner de varandras sällskap ganska naturligt. ❤️ Vi har preliminärt bokat några boenden ner första vecka som går att avboka om vi vill. Vi har bokat ett säkert kort och det är första stoppet på tysk mark på badlandet Tropical Island utanför Berlin. Bra med en lite överraskning för barnen efter många timmar i bilen! Nu håller vi tummarna. ❤️

Segling på väg

Segling på väg