Mecklenburg-Vorpommern

Last Argument of Kings
onsdag 14 augusti 2019 - Wismar, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Onsdagen började med en väldigt god frukost i Schloß Gamehls matsal med utsikt över trädgården. Vi gick runt en kort sväng samma trädgård innan vi på förmiddagen lämnade slottet för en dagsvistelse i Wismar. Denna gamla hansastad som likt Stralsund varit i svensk ägo i mer än 150

Castle Greyskull
tisdag 13 augusti 2019 - Schwerin, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Tisdagen började för min del med presenter på sängen . Jag fyllde fyrtio år och min sambo hade på resan tagit med en massa fina paket jag fick öppna när jag vaknade. Efter denna mysiga start så åt vi återigen en rejäl frukost och packade ihop vårat bagage. Det blev två nätter i

Senast aktiv - från Halmstad, Hallands län, Sverige
It was the greatest beer in all ze world
måndag 12 augusti 2019 - Stralsund, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

I Stralsund har vi bokat in oss på Carl Wilhelm Scheeles gamla bostad, denna heter nu Romantik Hotell Scheelehof och ligger nära allt i Stralsunds gamla stad. Scheele föddes i Stralsund under tiden staden var svensk och kom sedan att bo i Sverige och han dog till sist i Köping efter att ha

Tropical heat
söndag 11 augusti 2019 - Prora, Binz, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Vår första dag på Rügen började som brukligt med frukost på hotellet vid nio. Eftersom vi anlände först vid 23 på lördagen och planerade ge oss iväg vid 10 på söndagsförmiddagen så hade vi bokat ett enklare hotell i Bergen auf Rügen. Men Gesellschathaus som det hette var helt okej

We're on a boat

Resan är denna gång en fortsättning på vårens resa till Baltikum. Efter att i våras ha besökt de tidigare svenska områderna i Lettland och Estland och framförallt östra rikshalvan Finland så har vi nu tagit färjan till de gamla svenska besittningarna i nuvarande norra Tyskland. Efter

Annorlunda Midsommar!
fredag 21 juni 2019 - Rostock, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Härligt med oplanerad semester för då kan vi göra som vi vill. Och när man väl är på g hemåt så vill man hem fort. Jag gissade detta redan innan vi åkte att så skulle det bli. Sen råkade det falla in på midsommar att vi alla fyra beslöt oss för hemfärd nöjda och belåtna.Men vad

Rostock hamn!
fredag 7 juni 2019 - Rostock, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Än så länge går allt som planerat. Barnen tycker till och med det är spännande och sova på nattbåten. Vi har sovit gott i 7 timmar och sitter nu i bilen i väntan på att få köra mot nästa mål som är Tropical Island utanför Berlin. Det tar 3 timmar och 14 min att köra dit sen blir

Rostock-Krakow am See 84 km

Först av färjan i Rostock 06:30. Fin cykling i vackert väder 30 km till Schwaan, frukost på torget där, vi träffade här en kollega på väg till Nordkap, se bild. Låg fint i tid ända tills GPS,en spelade oss ett spratt, liten extra tur på 15 km i vacker tysk natur. Framme vid dagens mål

Plånboken???!!!???
onsdag 13 september 2017 - Wiek, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Ibland kan livet vara underbart, igår kväll när vi hade checkat in på panget, gick vi en liten tur i den stora staden Trelleborg.Plödsligt ringer Tiinas telefon, en okänd person säjer "Jag har hittat din plånbok" !!!Tiina blir helt förvirrad, hon har inte saknat någon plånbok??Nå, efter

Leif Jonsson
lionkungen i 39. Östersjön runt
Senast aktiv - från Sigtuna, Stockholms län, Sverige
Järnvägar!!
tisdag 8 augusti 2017 - Mirow, Mecklenburg-Vorpommern, Tyskland

Tisdag 8/8  Dagens etapp: liten utflykt  Vår dag idag var avsedd att bli en stilla dag, och så blev det. Det betyder ingalunda att vi inte körde nå'nstans, eller att vi inte upplevde nå'nting. Im Gegenteil, wie die Deutschen sagen.Eftersom det var dags att tanka motorcyklarna konsulterade vi

Inge Och Hans-Örjan
mc2017 i Mc-äventyr Europa 2017
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige
Mare Nostrum 2.0

Mare Nostrum 2.0

10 augusti 2019 - 15 augusti 2019

Fortsättning på vårens resa i de gamla svenska områdena i öster. Nu bär resan av till de svenska besittningarna i söder, Wismar och Stralsund.

Bilresan Stockholm-Italien T&R  sommar 2019

Bilresan Stockholm-Italien T&R sommar 2019

6 juni 2019 - 25 juni 2019

Äntligen skall jag Lotta och min man Peter resa med våra två barn Annie 9 år och Theodor 11år. Det skall bli en spännande resa som skall göras på ca tre veckor. Stockholm Sverige-Tyskland-Österrike-Italien T&R med bil. Vi har spanat in olika ställen på förhand som intresserar oss alla på olika sätt. Peter brinner lite mer för Tyskland & alperna i Österrike med snö och coola vägar på höga höjder mer än vad jag kanske gör men jag vill gärna se det och tycker att det är mycket vackert och häftigt och älskar såklart de vackra vyerna. Jag gillar kanske mer solen och stränderna vid hav eller sjöar med små charmiga byar som det vimlar av i Italien. Gamla städer med dess charm och även maten och vinet i Italien lockar mig kanske lite mer än för Peter. Barnen tänker mest på glass och bad i olika former karuseller och lekplatser men de gillar också coola platser som grottor och borgar och hotellrummen är tydligen något de tycker är spännande att se varje gång. De är vana vid att åka bil då vi pendlar ganska ofta till Vemdalen från Huddinge ( 52 mil ) Självklart tjafsar de med varandra och ibland får man säga till men det brukar bli så att när vi är borta så finner de varandras sällskap ganska naturligt. ❤️ Vi har preliminärt bokat några boenden ner första vecka som går att avboka om vi vill. Vi har bokat ett säkert kort och det är första stoppet på tysk mark på badlandet Tropical Island utanför Berlin. Bra med en lite överraskning för barnen efter många timmar i bilen! Nu håller vi tummarna. ❤️

Cykelresa Sverige-Italien 200 mil.

Cykelresa Sverige-Italien 200 mil.

3 juni 2017 - 3 juli 2017

En cykelresa från Falkenberg till Caorle i Italien med Michael och Pär. Cykling, upplevelser, historia, oviktigt vetande

39. Östersjön runt

39. Östersjön runt

12 september 2017 - 30 september 2017

Så är det dags att sluta cirkeln, tidigare i år har jag varit tur å retur Danmark, senare körde jag genom hela Norge, Oslo till Kirkenes, ner i Finland till Lahtis. Nu skall säcken knytas samman, och Tiina skall med. Tyskland, Polen, Litauen, Lettland, Estland, Lahtis Finland. En spännande bilresa utanför den heta turist säsongen.

Mc-äventyr Europa 2017

Mc-äventyr Europa 2017

22 juli 2017 - 12 augusti 2017

MC-resa till Kroatien 2017

MC-resa till Kroatien 2017

11 juli 2017 - 28 juli 2017

MC-resa till södra Kroatien, Tucepi. Där vi stannar i en vecka i en hyrd lägenhet. Därefter bär det hemåt via valda vägar bla. genom Österrike & Tyskland...Romatische Strasse mm.

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Bilsemester i Europa 2017

Bilsemester i Europa 2017

3 augusti 2017 - 3 augusti 2017

Bilsemester i Europa under sommaren 2017. Planerad rutt; Kalmar - Gdynia - Brno - Bolzano - Gardasjön - Comosjön - München - Dresden - Tropical Island - Rügen - Skåne - Kalmar.

Rügen

Rügen

26 juni 2016 - 30 juni 2016

Några dagar på Rügen med familjen Hauer.

Schweden

Schweden