Niedersachsen

Dag 1 transportsträcka
fredag 23 augusti 2019 - Wildeshausen, Niedersachsen, Tyskland

Vi startade dage med vår vanliga runda först för att Flikka skulle vara rastad. Kom iväg vid åtta som var enligt plan. Första 40 milen över broarna och ner genom Danmark flöt på jättebra. Enligt vår GPS skulle vi vara framme redan vid tre. Men sedan närmade vi oss Hamburg och mötte

Hemresan, Etapp 2 - Världens finaste laddplats!
tisdag 23 juli 2019 - Lehrte, Niedersachsen, Tyskland

Dag 11 av 12 - etapp 2 av hemresan gjord.Vi gick upp och åt en god frukost omgärdade av berg. Packade in väskan i bilen och påbörjade etapp 2 på hemresan, även dag 11 av 12. Med 41% kvar i batteriet så ger vi oss ut på de slingriga & backiga vägarna mot dagens första laddstopp i

Dag 1 - Första etappen avklarad!
lördag 13 juli 2019 - Hildesheim, Niedersachsen, Tyskland

89 mil senare har vi anlänt till första pit stoppet i Hildesheim, strax söder om Hannover.Rutten har gått så här:Start i Tingsryd med 100% i batteriet, via färjan Helsingborg - Helsingør till första laddstoppet i Gentofte i Danmark. E-On 50 kW, laddade från 45% till 75%. En hel del strul

Ostfrisiska öarna.
onsdag 26 juni 2019 - Borkum, Niedersachsen, Tyskland

Upp och iväg med tidvattnet! 70 nM till Borkum, den sista Frisiska ön på tyska sidan. En gång i tiden trodde vi att man kunde segla bakom öarna men här är det torrlagt vid lågvatten. Lugn seglats. Kom fram på småtimmarna och tvingades angöra hamnen i mörker. Det är inte helt lätt att

Det är nu det gäller
onsdag 26 juni 2019 - Cuxhaven, Niedersachsen, Tyskland

En ganska kort förflyttning ut genom slussen i Brunsbyttel till nästa hamn, 22/6 för att sova i princip. Första beräkningen av tidvatten och strömmar blev faktiskt helt rätt. Det blev rejäl fart ut ur Elbe då både strömmen och floden gick i samma riktning. Tydligen lärde vi oss ändå

Ost, öl och choklad

Sista kvällen cyklade vi in till byn för middag. Byn med kyrkan mitt på torget. Vad man än betäller i både Holland och Belgien  så serveras alltid en hink med pommes frites, vi beställde coq au vin och fick en hink. Vi far vidare till Gouda där lyckades vi träffa in ostmarknaden som är

Brev 10
torsdag 20 september 2018 - Hann. Münden, Niedersachsen, Tyskland

Brev 10.Rättelse till brev 8.  Gångarna under stad Beaune är inte 2 km utan 5 km.Resan upp genom Tyskland mot Rydesheim förlöpte utan störningar, vi är lite blaserade på scenerierna utanför bussfönstret., blir nog lätt så när man sett så mycket.Vi gjorde stopp i Colmar, en liten stad

familjen g:sson
Familjen G:sson i Vin och kulturstudie
Senast aktiv - från Mönsterås, Kalmar län, Sverige
Övernattning i Hannover
fredag 20 juli 2018 - Hannover, Niedersachsen, Tyskland

Framåt kvällen igår, efter nött några timmar på autobahn, landade vi i Hannover. Efter installation på hotellet blev det pizza på en italienare.Efter en magisk hotellfrukost drar vi nu vidare mot Danmark!

Wind
tisdag 17 juli 2018 - Borkum, Niedersachsen, Tyskland

to less and to much wind made Borkum island a perfect stop As wind picked up the whole bay was filled with kite surfers Holiday makers seemed enjoying their time but full season will begin in August Time to fill up the vist with new supplies as we run out of the old

Nordeney
måndag 16 juli 2018 - Norderney, Niedersachsen, Tyskland

Hopefully so will spell better this post😀After a calm trip on north sea we enter the island of nordeney sunmmer island for tourist on all kindshistory calls that all island in this area has/have an own language tide was both with us and against us today so it evens out

Luxemburg-Bretagne-Champagne

Luxemburg-Bretagne-Champagne

23 augusti 2019 - 7 september 2019

Årets bilsemester med tyngdpunkt i Bretagne. Vi kommer att bo först i St Malo och därefter i Carnac. Semestern avslutas med några dagar i Epernay.

Segling på väg

Segling på väg

15 maj 2019 - 15 maj 2019

Segling

På bilsemester i Europa med en Hyundai Kona Electric

På bilsemester i Europa med en Hyundai Kona Electric

13 juli 2019 - 24 juli 2019

Vi ska se hur det fungerar att bilsemestra med en elbil i Europa under ett par veckor. Resan söderut kommer att gå via Danmark, Tyskland, Österrike, Slovenien, Kroatien. Utvärdering av hur laddinfrastrukturen funkar i de olika länderna. Hur ser det ut med energiförbrukningen på de olika vägarna? Har Hotellen destinationsladdare eller snabbladdare? Det blir också lite tips på trevliga ställen längs med vägen.

Tulpaner tulpaner och trappistöl

Tulpaner tulpaner och trappistöl

27 april 2019 - 12 maj 2019

Vin och kulturstudie

Vin och kulturstudie

9 september 2018 - 22 september 2018

En resa i vinets och kulturens tecken. Start i Madrid och upp genom Spanien, Frankrike samt Tyskland.

Chrimmarins roadtrip 2018

Chrimmarins roadtrip 2018

8 juli 2018 - 8 juli 2018

Vi tar bilen mot Kroatien via Polen och Auschwitz, sen styr vi kosan dit vi känner för.

Danmark-Tyskland-Österrike-Italien

Danmark-Tyskland-Österrike-Italien

1 juli 2018 - 19 juli 2018

Drar ut med tåg och sedan bil, runt i Europa. Ska bli spännande med tågrutt och äventyr! Längtar till synen av bergen och koklockornas ljud. Vi hoppas helt klart på att solen gör oss sällskap, men regnjackan är nerpackad.

Cykelresa Mosel

Cykelresa Mosel

29 juni 2018 - 6 juli 2018

Cykelresa i Moseldalen Vi åker buss från Malmö och hyr cyklar i Tyskland. Det närmar sig. Jag börjar att packa. Maj har biljetter! Vi ska träffas vid Centralstationen på fredag morgon. Mycket ska man hinna med innan dess!!!!

Vilse i Europa

Vilse i Europa

29 september 2017 - 13 oktober 2017

Då ingen av oss jublar över det svenska klimatet höst o vinter födde vi 2016 en idé. Vi ska prova att parkera vår husbil på sydligare breddgrader, där det är mer gynnsamt klimat. Kriterierna blev: 1 möjlighet till hyfsad värme på vintern.2 Lättillgängligt att flyga till och från destinationen. 3 inte alltför lång flygtid. Valet blev snabbt Spanien och Alicante. Hösten 2016 bar det iväg rakt ner genom Tyskland,Schweiz o Frankrike, för att landa i Alicante på det fjärde dygnet sen avresan från Sverige. Hemresan 5 månader senare gick i stort samma väg,med undantag av en mellanlandning i Montreux. Hela den grejen 2016 var så enkel och lättillgängligt och gav mersmak. Snabbt bestämde vi att 2017 göra om detta med långresa genom Europa. Valet av slutdestination blev den samma då vi inte utforskat det området klart. Samt att vi vet att det funkar då bra med parkeringen, transfer, flyg etc. Däremot blir resrutten en annan. Tanken är att ta oss från Örebro, Göteborg, Kiel till Atlantkusten och genom Holland, Belgien, Frankrike. In genom Frankrike till Andorra och sedan landa i Alicante ca 10-12 dagar senare. Några stopp har vi planerat för, vad vi vill se efter resan. Samtidigt får väder o vind avgöra en del. Vi åker till sol o hav om vädret tillåter. O är det sämre väder blir det mer sevärdheter och körsträckor. Dit näsan pekar och utan krus. 🎶🎼🎤🎵 För den som vill följa oss ska vi hålla den här dagboken uppdaterad så gott det går de här två veckorna. Kanske kan ge inspiration till någon. Eller bara bjuda på lite härliga bilder o glada skratt när vi berättar om vår vilsenhet och totala avsaknad av lokalsinne. Men fram kommer vi alltid. 🌞🌞🌞🌞🌞🌞

Europarundan

Europarundan

3 september 2017 - 24 september 2017

Att ta bilen och köra mot okända,kända och ej fastsatta mål och bara upptäcka och vara.

Jörgen Svensson
jorgenoanneli