Ukraina

Odessa
måndag 17 september 2018 - Odeska, Ukraina

Odessa är en stad jag kommer att återvända till !Lummiga boulevarder i ett rutmönster som i New York så det är lätt att hitta.Det finns en turistgata med hyddemög, växlingskontor, turistrestauranger och flådiga barer som leder ned till Potemkintrappan som är det mest kända landmärket

LowerEneborg i Kiev/Odessa 2018
Kiev 2018
torsdag 6 september 2018 - Kiev, Ukraina

Kievs tunnelbana är ett billigt färdsätt, en polett för under 3kr för en tur i underjorden. När man väl har kommit ned till perrongerna så är det lagom förvirrat och trångt. Tackolov så finns det bara 4 linjer att välja på och där är bara 2 stationer som man kan byta till en annan

LowerEneborg i Kiev/Odessa 2018
En vanlig dag i Lviv
fredag 29 juni 2018 - Lviv, Lvivska, Ukraina

Naturligtvis tar man chansen till sovmorgon en dag som denna, och dessutom en liten lur efter frukosten! Kändes helt rätt eftersom regnade föll. När vi till slut samlat våra krafter, promenerade vi en kilometer ner till gamla stan, där alla turister finns.Efter en kopp kaffe beslutade vi oss

Fortsatta polistrakasserier ...
torsdag 28 juni 2018 - Lviv, Lvivska, Ukraina

Idag var målet att köra över bergen till Lviv på kortast möjliga tid och helst undvika de värsta vägarna. Det är nästan omöjligt att beskriva så dåliga vägarna är här uppe i bergen. Gamla asfaltvägar översållade med potthål som ibland är en meter i diameter och mycket djupa.

Riggat polisingripande blev förhandlingsbart
onsdag 27 juni 2018 - Khusts'kyi district, Zakarpatska, Ukraina

Ibland är det som när Martin Ljung skulle leda gamla tanter över gatan. Ibland gick det bra och ibland inte alls! För min del var morgonen särskilt mosig. Arne blåste revelj redan klockan sex och då hade inte min mage vaknat, och dessutom lyckats övertala resten av kroppen att också göra

Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Idioti i Ukrainska tullen!
söndag 18 juni 2017 - Brech, Tjernihivska, Ukraina

Dagen började bra med fint väder och fina vägar. Efter 17 mil nådde vi gränsen mellan Ryssland och Ukraina. Man bävar alltid inför mötet med ryska tullare, men märkvärdigt nog tycks det lättare att komma ut ur landet än att komma in. I ett nafs var ryssarna avklarade och nu skulle vi

Uppehåll över dagen i Kiev ----- Stopover over the day in Kiev
måndag 13 mars 2017 - Kiev, Ukraina

Under kvällen har tåget fyllts väl, och efter Lviv var det dags att sova. Det ska nu bli 9 nätter på raken på sovvagn!På morgonen efter ankomsten i Kiev tar jag mig till hotellet Expres och njuter av en frukost i 16:e våningen med panoramavy över staden. Från balkongen har man fin utsikt

up-and-coming Ukraine
fredag 24 juni 2016 - Lviv, Lvivska, Ukraina

Midsummer was celebrated as soon as we crossed the border into Ukraine, with a dip in a lake and a Swedish lunch of herring, salmon, potatoes, crisp bread, eggs, caviar and even schnapps! The journey towards Lviv went through abundant farmland with potato fields stretching to the horizon, and small

Sanna Wiklund
charis i East Europe Expedition
Senast aktiv - från Vasa, Finland
Hagelstorm i Trancarpatien
tisdag 21 juni 2016 - Chynadiiovo, Zakarpatska, Ukraina

Varje dag upplever Arne och jag tre (3) äventyr. agens rutt är naturligtvis det största äventyret, men tankning och incheckning på hotellen går heller inte av för hackor. Dagens största äventyr var naturligtvis körningen i de Transcarpatiska bergen. Ett vackert bergsområde med ett

Potasvirja i Poltava 2016
Huzulernas land
måndag 20 juni 2016 - Ivano-Frankivsk, Ukraina

En hård dag även för hårda bikers. 11 timmar i sadel och 41 mil på vägar som Gud och den Ukrainska staten glömde. Dagen började inte bra. Frukosten 15 minuter försenad, därför att den Moldaviska kocken försovit sig. Sedan fick den Ukrainska tullpolisen inte upp bommen, så vi kunde

Potasvirja i Poltava 2016
Kiev/Odessa 2018

Kiev/Odessa 2018

1 september 2018 - 17 september 2018

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Poltava 2016

Poltava 2016

30 maj 2016 - 2 juli 2016

Årets första mcresa går via Balicum,på mindre vägar längs Ryska gränsen, genom Polen och in i Ukraina, där vi bl.a. planerar att besöka Tjernobyl, Poltava och Odessa med sin berömda Potemkintrappa. Därefter upp i Transnistrien, Europas minst kända land, där vi besöker Tiraspol och Bender, innan vi stävar in i Moldaviens bergstrakter. Hemresan går via Wolfmountain i hörnet Slovakien, Ukraina och Polen. Kanske södra Europas "vildaste" naturreservat. I Polen skall vi dessutom åka kanalbåt på Elblaqkanalen, innan vi troligtvis tar färjan hem till Skåne. Min reskamrat är som förr Arne Svensson från Perstorp.

Fotbollssemester inkl Zlatans hemtrakter

Fotbollssemester inkl Zlatans hemtrakter

17 juni 2015 - 13 juli 2015

För mig till Mittens Rike

För mig till Mittens Rike

30 juli 2013 - 15 augusti 2013

Min resa till Kina genom Polen - Ukraina - Ryssland - Kazakhstan.

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

Långtbortistan (inkl Minas Morgul)

20 juni 2013 - 2 augusti 2013

nova mova

nova mova

4 mars 2013 - 14 juni 2013

Språkstudier och andra äventyr i Kiev.

LowerEneborg
Potasvirja