Ungern

Fullt ös från morgon till kväll
onsdag 17 maj 2017 - Budapest, Ungern

Weekend med allt vad Budapest har att erbjuda. Bad, öl, teater, cirkus på is med vansinnigt skickliga akrobater. Promenad över floden från buda till pest. Ett besök i underjorden hos drakula. Musikal och shopping.

Anna Lickander
lickander i Budapest
Senast aktiv - från Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Rundtur på stan
onsdag 25 september 2019 - Budapest, Ungern

Igår visade Budapest sig från en bra sida. Fint väder typ 22 grader. Jag har promenerat runt. Först iväg till Millennium monumentet, blev en bra promenad. Sen tog jag tunnelbanan.. som är yttepytteliten, några stationer. Kaffe på Starbucks och sen upp till Citadella som är en fästing uppe

Lukas2 i Två resor
tisdag 24 september 2019 - Budapest, Ungern

Resan ner gick som smort. Fick en hel rad för mig själv på flyget. Fast det var rätt fullt flyg. Så det var skönt. När jag anlänt till hotellet, vilade lite. Tog sen en promenad i närområdet.  Käkade lite och så. Idag blir det att trava runt lite på stan och kolla in. Förhoppningsvis

Lukas2 i Två resor
Balmazujvarors och mötet med en pappa till världsberömda artister
söndag 30 april 2017 - Balmazújváros, Ungern

30/4Under natten ha det regnat in omgångar en nu när jag vaknar vid sjutiden lyser solen och tältet ärt helt torrt på utsidan.Bestämmer mig för att cykla tillbaka till affären utifrån nån har sett eller hittat min telefon. Jag kan ju ha tappat den, fast det tror jag dock inteAtt hitta

Kosice, Balmazujvaros och tappad telefon
lördag 29 april 2017 - Balmazújváros, Ungern

Har sovit gott och Chris kommer in strax för halv 8 och säger-          God morning P-G-          How was your night?-          I fell asleep within a few second and just woke upEfter en liten stund kommer Chris in med kaffe på en bricka men jag förslår att vi

Ungern nästa och Couchsurfing i Miskolc
fredag 28 april 2017 - Miskolc, Borsod-Abaúj-Zemplén, Ungern

Trots motortrafikledens buller har jag sovit gott och kommer iväg cirka halv 8. Det är bara några km, 5–6 till den ungerska gränsen, Milhosť och ligger 21 km från Kosice. När jag kommer dit är den fylld av långtradare som stannat för en paus eller vila i ett av fiken, men jag bara

Ungersk fisksoppa vid Donau
tisdag 22 maj 2018 - Dunaföldvár, Ungern

Vädret håller i sig, liksom strulet med våra navigatorer. Många tror att robotarna en dag tar över efter människan, men jag tror att det blir navigatorerna som en gång kommer att härska på jorden genom att söndra!Nåväl, än så länge klarar vi av det och det blir liksom en krydda åt

Lars-Erik Holmberg
Potasvirja i Grekland 2018
Senast aktiv - från Kalix, Norrbottens län, Sverige
Szechenyibadet
måndag 9 april 2018 - Budapest, Ungern

Efter en skön natts sömn på vårt Hotel Thomas gick vi för att spendera en heldag på en av Budapest alla tempererade bad/spa/bastu anläggningar. Fullpackat med folk, stålande sol och ett 20 tal bastu och badmöjligheter, där vi trivdes mer än bra. 170 svenska riksdaler för detta kalas.

nessaliten i Budapest
Senast aktiv - från Rhodos, Egeo, Grekland
Ungersk gulasch och det kulturella och historiska arvet
söndag 8 april 2018 - Budapest, Ungern

Kort sagt kan man säga att vi unde vår första dag här i Budapest Ungern har tagit del av båda matkulturen och det historiska arvet som finns art tillgå. Vi har till fots sammanlagt 12km, vandrar genom massiva byggkomplex som parlamentshuset, det ungerska slottet, Margareta ön, st

nessaliten i Budapest
Dag 30: Skopje - Budapest
tisdag 25 juli 2017 - Budapest, Ungern

Idag kändes det verkligen att hemresan är påbörjad. Först nattåg Skopje-Belgrad och sen dagtåg Belgrad-Budapest; totalt 22 timmar och ca 80 mil nästan rakt norrut. Båda sträckorna kostade under 200 SEK inklusive reservation; det kan omöjligt löna sig med Interrail-kort i

15 maj 2017 - 20 maj 2017

Två resor

Två resor

23 september 2019 - 4 oktober 2019

Två kortare resor delat på två veckor. Budapest och Edinburgh.

The Global Cycling 1719

The Global Cycling 1719

1 april 2017 - 31 december 2019

En global cykeltur från Ö-vik den 1 April 2017. Resan går genom Sverige & östra Europa till Turkiet. Följer sedan sidenvägen över Central Asien & Pamir genom Turkmenistan, Tadjikistan, Kyrgyzstan & in i Kina. Över tibetanska platån genom Yunnan dalen & Vietnam, Laos, Thailand till Singapore. Flyg till Borneo & en lång cykleltrip till ett Orangutang Rehahcenter där jag tänker stanna några veckor. Tvärs över Borneo till Balikpapan. Nytt flyg till Darwin. Korsar Australiens outback till Melbourne & ett nytt flyg till Nya Zeeland. Båda öarna till Aukland. Nytt flyg till Ushuaia, världens sydligaste stad. Vidare norrut genom Syd & Centralamerika in i USA till L.A. Följer den mytomspunna Route 66 via Grand Canyon till Chicago. Några mil till, flyg från Washington till Portugal och Algarve sen resten på sadeln hem till Övik JOIN ME AND MY FIGHT for Save the Orangutan Logga in till min blogg http://theglobalcycling.com för mer info Ha det bra för det tänker jag försöka ha. P-G (The Global Cyclist)

6 april 2018 - 9 april 2018

Vi tog beslutet att göra en kortade visit till Ungerns metropol Budapest.... På agendan, kommer följande nedan; - besöka museum, slottet, den berömda bron, andra byggnader och andra sevärdheter. - shopping och stadsvandring är ett MÅSTE! - Spa, bad, massage...hälsovård,...intet att förglömma. Som agendan lyder får jag en känsla av att vistelsen i Budapest blir, lugnt, avslappnad och allmänt mysig.

Grekland 2018

Grekland 2018

19 juli 2018 - 19 juli 2018

En expedition genom Europas östligaste berg på grus och asfalt

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Budapest 2017

Prag & Bratislava, en liten bit av Ungen

Eurotrip 2016

Eurotrip 2016

7 augusti 2016 - 26 augusti 2016

En kort eurotrip som börjar i Berlin och avslutas i Prag.

Lukas2
Arild Andervad