Budapest

Fullt ös från morgon till kväll
onsdag 17 maj 2017 - Budapest, Ungern

Weekend med allt vad Budapest har att erbjuda. Bad, öl, teater, cirkus på is med vansinnigt skickliga akrobater. Promenad över floden från buda till pest. Ett besök i underjorden hos drakula. Musikal och shopping.

Anna Lickander
lickander i Budapest
Senast aktiv - från Negombo, Västprovinsen, Sri Lanka
Rundtur på stan
onsdag 25 september 2019 - Budapest, Ungern

Igår visade Budapest sig från en bra sida. Fint väder typ 22 grader. Jag har promenerat runt. Först iväg till Millennium monumentet, blev en bra promenad. Sen tog jag tunnelbanan.. som är yttepytteliten, några stationer. Kaffe på Starbucks och sen upp till Citadella som är en fästing uppe

Lukas2 i Två resor
tisdag 24 september 2019 - Budapest, Ungern

Resan ner gick som smort. Fick en hel rad för mig själv på flyget. Fast det var rätt fullt flyg. Så det var skönt. När jag anlänt till hotellet, vilade lite. Tog sen en promenad i närområdet.  Käkade lite och så. Idag blir det att trava runt lite på stan och kolla in. Förhoppningsvis

Lukas2 i Två resor
Szechenyibadet
måndag 9 april 2018 - Budapest, Ungern

Efter en skön natts sömn på vårt Hotel Thomas gick vi för att spendera en heldag på en av Budapest alla tempererade bad/spa/bastu anläggningar. Fullpackat med folk, stålande sol och ett 20 tal bastu och badmöjligheter, där vi trivdes mer än bra. 170 svenska riksdaler för detta kalas.

nessaliten i Budapest
Senast aktiv - från Rhodos, Egeo, Grekland
Ungersk gulasch och det kulturella och historiska arvet
söndag 8 april 2018 - Budapest, Ungern

Kort sagt kan man säga att vi unde vår första dag här i Budapest Ungern har tagit del av båda matkulturen och det historiska arvet som finns art tillgå. Vi har till fots sammanlagt 12km, vandrar genom massiva byggkomplex som parlamentshuset, det ungerska slottet, Margareta ön, st

nessaliten i Budapest
Dag 30: Skopje - Budapest
tisdag 25 juli 2017 - Budapest, Ungern

Idag kändes det verkligen att hemresan är påbörjad. Först nattåg Skopje-Belgrad och sen dagtåg Belgrad-Budapest; totalt 22 timmar och ca 80 mil nästan rakt norrut. Båda sträckorna kostade under 200 SEK inklusive reservation; det kan omöjligt löna sig med Interrail-kort i

Dag 7: Budapest
söndag 2 juli 2017 - Budapest, Ungern

Känner mig mycket bättre idag. Har blivit de stora sevärdheterna idag med början vid citadellet (trapporna rekommenderas inte om man nyss varit sjuk!). Därefter palatset och parlamentet. Jag gillar verkligen den här arkitekturen! På Donau var det flyguppvisning med militären och (såklart)

Dag 6: Gellert-badet
lördag 1 juli 2017 - Budapest, Ungern

Det verkar som att det där i halsen var en begynnande feber. Saken blev ju inte bättre av att natten ägnats åt att åka buss (som för övrigt var ca en timme sen från Krakow, utan någon som helst information; man kan väl säga att det var allmänt kaos på busstationen). Vi träffade några

Vidare till ett krigshärjat land ----- Onward to a country shaken by war
söndag 12 mars 2017 - Budapest, Ungern

I Budapest övernattar jag på ett hotell intill den vackra västra stationen (Nyugati pályaudvar). Den befinner sig norr om centrum och öster om Donau-floden, det är lite förvirrande med stationsnamnen i Budapest! Först nu då jag ser den ukrainska sovvagnen på perrongen blir det på riktigt

lördag 25 februari 2017 - Budapest, Ungern

15 maj 2017 - 20 maj 2017

Två resor

Två resor

23 september 2019 - 4 oktober 2019

Två kortare resor delat på två veckor. Budapest och Edinburgh.

6 april 2018 - 9 april 2018

Vi tog beslutet att göra en kortade visit till Ungerns metropol Budapest.... På agendan, kommer följande nedan; - besöka museum, slottet, den berömda bron, andra byggnader och andra sevärdheter. - shopping och stadsvandring är ett MÅSTE! - Spa, bad, massage...hälsovård,...intet att förglömma. Som agendan lyder får jag en känsla av att vistelsen i Budapest blir, lugnt, avslappnad och allmänt mysig.

Tågluff Östeuropa

Tågluff Östeuropa

26 juni 2017 - 28 juli 2017

Några veckors (minst 3 men snarare 4-5) tågluff i Östeuropa med bl.a. Prag, Budapest, Rumänien, Moldavien, Albanien och Montenegro.

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

21 februari 2017 - 27 februari 2017

Eurotrip 2016

Eurotrip 2016

7 augusti 2016 - 26 augusti 2016

En kort eurotrip som börjar i Berlin och avslutas i Prag.

Pest eller kolera.....

Pest eller kolera.....

12 oktober 2015 - 16 oktober 2015

Christer speaking. Grundkurs i reseplanering, Jag: Budapest låter rätt kul..... A.: När åker vi ??????? Jag: Oktober ???????? A.: I mitten i så fall.... Jag: ok. Riktigt så var det inte, men väldigt nära. Om inte världen går under, taket rasar in eller Angelika är ute å slarvar å blir på smällen så drar vi till Budapest en vecka i mitten på Oktober. Det enda jag vet om Ungern än så länge är att dom pratar jävligt konstigt, resten får vi väl lära oss på plats. Häng på här så får ni lära er ALLT som vi får. Hörs om 2 månader //C

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

Paradis-Ina och Johan på (tåg)luffen

24 juli 2015 - 26 augusti 2015

Drömresan är här! Vi ska ut på tidernas strapats i Europa, tillryggalägga cirka 500 mil tågräls och besöka minst sju länder. På den här dagboken kan du följa oss från startpunkten, Lucky Lake Hostel i Amsterdam, till slutdestinationen, allas vår Raoul Wallenbergs Budapest. På återseende! /Ina och Johan

Sommarresan 2015

Sommarresan 2015