Mestia

Egenomliga stentorn och mycket lera!
måndag 10 juni 2019 - Mestia, Georgia, USA

I morse lämnade vi Batumi i strålande sol och +25 grader. Rutten gick efter kusten upp till hamnstaden Poti och därifrån till Mestia/Ushguli via Zugdidi. Från Den senare orten styrde vi mer eller mindre rakt in i Kaukasus med riktning mot Elbrus, Europas högsta berg liggande i Ryssland.

potasvirja
Potasvirja i Baku 2019
Senast aktiv - från Bogoroditsk, Tula, oblast, Ryssland
Resa upp i bergen
lördag 9 juli 2011 - Mestia, Georgia, USA

Tidigt på fredagsmorgonen hoppade vi på minibussen till Kutaisi, Georgiens näst största stad och hem till två världsarv, som vi passade på att besöka. Kan väl inte säga att de var jätteimponerande direkt; ett kloster och en sönderbombad kyrka. Vi hade läst nånstans på nätet att det

mothas
Mothas i Mordor på Kaukasusturné 2011
Senast aktiv - från Timișoara, Timiș, Rumänien
Baku 2019

31 maj 2019 - 2 juli 2019

Ner genom Europa till Odessa, varifrån vi tar färjan över Svarta Havet till Batumi. Därifrån via högt belägna byar i Kaukasus in i Azerbaijan och Baku. Tillbaka via the Military Highway i Kaukasus, genom Ryssland runt Moskva till St. Petersburg, Viborg och in i Finland vid Lappeanranta. Via Karelia norrut och hem till Forshaga, Kalix.