En vecka kvar
måndag 16 juli 2018 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Mia och pappa äter sushi, åker motorcykel hem till byn och hälsar på gammelfarfar och gammelfarmor som gick bort för en vecka sen.Vi badar och träffar vår farbror Sean, från USA. Han är lika gammal som Rio men vi kallar honom för farbror.

Phan Thiet / Mui Ne
lördag 14 juli 2018 - Mũi Né, Phan Thiet, Vietnam

Efter några dagar i Saigon åker vi till Phan Thiet. Vi bor Anantara resort. Mia simmar fritt nu och vågar till och med hoppa från poolkanten.Vi badar mest. Vi åkte fyrhjuling i öknen.

Tillbaks i Saigon
lördag 14 juli 2018 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Vi är tillbaka i Saigon. Mia simmar som en fisk. Vi äter pizza, sushi, koreansk bbq och massa annat gott.Mia besökte en skidbacke och sköt Nerf Gun mot pappa.Mia får följa med när pappa tränar golf.

Sista dagen i Phu Quoc
lördag 14 juli 2018 - Phu Quoc, Kien Giang, Vietnam

Vi lämnar de andra familjerna och åker tillbaka till Saigon.Efter fyra dagar här kan nu Mia simma helt själv utan flytväst!

Lite mer Phu Quoc
torsdag 12 juli 2018 - Phu Quoc, Kien Giang, Vietnam

Mia kan inte simma själv än så hon får ha flytväst i det djupa vattnet.Vi äter på matmarknaden. Mia köpte en ny hatt. Den behöver hon på utflykten imorgon.

Utflyktsdag
torsdag 12 juli 2018 - Phu Quoc, Kien Giang, Vietnam

Idag åker vi på utflykt tillsammans med de andra familjerna. Vi besöker pärlodling. Mia fick ett armband med fina små runda pärlor. Vi fick äta och bada på en jättefin strand. Vi besökte också en pepparodling och ett fängelsemuseum. Det luktade illa i fisksåsfabriken.

Kvällsvandring i Saigon
onsdag 11 juli 2018 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Mia och syssling Hugo köper lite godis i affären nedanför våran lägenhet. Hugos mamma tar med Mia och målar fina naglar. Vi kvällsvandrar runt Ben Thanh market.

Vi åker till Phu Quoc
onsdag 11 juli 2018 - Phu Quoc, Kien Giang, Vietnam

Mia och pappa åker till Phu Quoc. Vi ska vara där i fem dagar.Vi bor på Seashells hoten & spa som ligger två hundra meter från den berömda nattmarknaden i Phu Quoc. Vi såg på när de gjorde glass och hittade fina fidget spinners. Mia köpte en till sig själv, Rio och Ada.

Åker hem till byn
onsdag 11 juli 2018 - Kiểng Phước, Tien Giang, Vietnam

Mia åker med pappa till byn och hälsar på gammelfarfar och gammelfarmor. Det är gamla och svaga.

Åker motorcykel
onsdag 11 juli 2018 - Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Mia åker på farfars motorcykel och äter skaldjur på Nikko.

DRA DIT PEPPER`N GROR!

DRA DIT PEPPER`N GROR!

7 februari 2018 - 23 februari 2018

Ja, det er akkurat det vi skal, Marita, Hans og jeg. Den vietnamesiske øya Phu Quoc er nemlig full av pepper-plantasjer. Men først skal vi til det nordlige Thailand, og der blir også Øystein med. Lampang, som av enkelte thaier blir kalt Thailands siste paradis, er første stopp. Derfra går turen til Chiang Mai som var hovedstaden i det gamle kongeriket Lanna. Etter en uke oppe i nord, flyr vi til Phu Quoc som ligger utenfor kysten av Kambodsja. Bangkok blir bare et stop-over på vei til og fra Phu Quoc, for Marita, Hans og meg, mens Øystein skal være litt i leiligheten sin der. Vi gleder oss til opplevelser i varmere strøk!

Bagpacking 2018

Bagpacking 2018

4 februari 2018 - 2 juni 2018

Nya zeeland, Australien, Indonesien, Malaysia, Thailand och Vietnam. Sen får vi se om vi kommer hem.

19 januari 2018 - 8 februari 2018

Backpacker-resa i södra och mellersta Vietnam med Thomas. Resan är vår 40-års present till oss själva =)

Phu Quoc

Phu Quoc

11 mars 2018 - 26 mars 2018

Så var det dags för en resa igen! Den 11 mars åker vi med Tommy och Bettan till Phu Quoc, Vietnam, för två veckor med sol, bad och lata härliga dagar. Som vi längtar!

Vietnam 2017/2018

Vietnam 2017/2018

27 december 2017 - 12 januari 2018

Backpacking i Asien

Backpacking i Asien

25 november 2017 - 9 januari 2018

Handlar mest om att visa att jag lever. Kanske lite bilder för att göra er avundsjuka också.

Hillared tur och retur.

Hillared tur och retur.

24 oktober 2017 - 6 februari 2018

Efter höststädning och julfirande med familjen är vi redo för vårt paradis på jorden.

Jul- och nyårsresa till Phu Quoc i Vietnam

Jul- och nyårsresa till Phu Quoc i Vietnam

17 december 2017 - 1 januari 2018

Barfotastränder, regnskog och tropisk värme är nu bara några dagar bort. Phu Quoc, denna vietnamesiska ö nära gränsen till Kambodja är ett nytt resmål för oss och det ska bli spännande att utforska både ön och det marina livet runt omkring. En asienuppstickare med potential? Ja, det får vi snart se.

Från Ho Chi Minh till Hanoi

Från Ho Chi Minh till Hanoi

17 juni 2017 - 13 juli 2017

Sommaräventyret 2017

Jorden runt med tåg

Jorden runt med tåg

8 mars 2017 - 12 juni 2017

En förra kollega flyttade till Singapore 2015, och ett av min mammas tibetiska fadders-barnbarn pluggar i Boston i USA. Då föddes så småningom idén att besöka bägge på en jorden-runt resa. Men det ska bli så lite flyg och så mycket tåg som möjligt! ----------------- A former colleague moved to Singapore 2015, and one of my mother's tibetan sponsor-grandchildren studies in Boston in the U.S. Soon, the idea was born to visit both on a round-the-world trip. But it shall be as little flying and as much train riding as possible!

Elisabet Trigwell
chortipvilla