Vitryssland

Minsk - staden utan graffiti
torsdag 22 juni 2017 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Idag har vi utforskat Minsk genom att åka en turistbusstur (2 timmar) samt en längre promenad längs huvudgatan. Vi är helt bedårade av staden! Här finns fantastiska byggnader och torg. Staden växer med rekordfart och hotellen skjuter som svampar ur jorden. Och inte vilka svampar som helst,

Fiske på åkrarna!
onsdag 21 juni 2017 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Eftersom dagens körning inte innehöll mer dramatik än att jag fick "plugga om" bakhjulet, eftersom pluggen från steppen börjat pysa lite, skall jag ägna mig åt jordbruk och fiske!Överallt på de odlade slätterna ser man rektangulära vattensamlingar där folk sitter och fiskar. Det är

Kärleksnäste
tisdag 20 juni 2017 - Vitsebsk, Vitsebsks voblasts, Vitryssland

Idag har det varit enkelt. 33 mil rakt fram på samma väg. 22 grader varmt med tilltagande vind. Det är tydligen regnväder på gång i Belarus.På vägen hände inget speciellt annat än att vi körde om två gamla lastbilar lastade med kolbriketter. Det var länge sedan man såg sådana i

Inne i Belarus ...
måndag 19 juni 2017 - Homel, Homels voblasts, Vitryssland

Kanonväder hela dagen och allt skulle ha varit perfekt om inte gränsövergången återigen kändes besvärlig. Först stoppades vi i skogen av två Ukrainska militärer som undrade vart vi var på väg. Eftr en "bjudcigarett" och ett snack runt kartan fick vi fortsätta fram emot den stora

bastioned Belarus
tisdag 21 juni 2016 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

”White Russia”, as is the literal meaning of Belarus, is said to allude to the fact that the territory was never conquered by the Mongols, or alternatively the Tatars. Most notably was it part of the Grand Duchy of Lithuania, and as such in union with Poland, for more than five centuries. The

Sanna Wiklund
charis i East Europe Expedition
Senast aktiv - från Vasa, Finland
MIHCK igen
lördag 10 maj 2014 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Besökte Hockey-VM i lördags, och det kanske kan vara intressant att berätta mer om. Vi vaknade upp 4.30 på morgonen för att hinna med bussen klockan 5.00. Rätt skönt att bussen lämnade så nära hemmet, gångavstånd faktiskt, så att man inte behöva vakna så tidigt... Resten av gruppen

T
stommik i Balt, Balt, Baltikum.....
Senast aktiv - från Vilnius, Vilnius län, Litauen
Vi ska aldrig bli onyktra i Vitryssland
torsdag 27 juni 2013 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Igår ställde vi till med kalas! Efter en ljuvlig middag med vitryska specialiteter drog vi på en barrunda där vi träffade två mycket trevliga nya bekanta som talade utmärkt engelska. En av dem är bosatt i Holland och den andre var regissör vid teatern här i Minsk. De visade oss en massa

Snåriga stigar
onsdag 26 juni 2013 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Det händer så mycket så jag måste uppdatera hela tiden så vi inte glömmer vad vi gjort. Det är så klart inget i jämförelse mot den beryktade myrinvasionen i Märsta, men ni får hålla till godo med lite vitrysk vardag. Vi råkade exempelvis tappa bort oss och bad rökande

Senast aktiv - från Malmö, Skåne län, Sverige
En liten notering av det vitryska slaget
tisdag 25 juni 2013 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Jag skulle packa upp lite nu och ser att mitt lås på väskan är borta. Öppnar och ser ett mycket prydligt packat innehåll, helt annorlunda än det jag rafsade ner i morse. Har visst fått ett litet oannonserat besök, men allt verkar vara kvar och kanske har något tillkommit. Den som lever

Ingen bor i passkontrollen
tisdag 25 juni 2013 - Minsk, Minsks voblasts, Vitryssland

Vi lever! Extremt nervösa landade vi i Minsk, livrädda för vad som skulle komma. Det lilla vi lyckats läsa har varit skräckberättelser om pass och visum och vår egen färska process att bli godkända in i landet skapade minst sagt fjärilar i magen. Vi hämtade väskorna, drog efter andan

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

Uralbergen, Kazakhstan och Belarus

20 maj 2017 - 2 juli 2017

Via färjan från Kapellskär kör vi till Narva och in i Ryssland med sikte på Irbit i Uralbergen. Där svänger vi söderut in i Kazakhstan till Astana och vidare i en båge över steppen till Aralsjön. Därefter norrut mot Ryssland igen och mot Belarus där vi bl.a. besöker Minsk ett par dagar. Hemresa över Polen, Tyskland och Danmark

East Europe Expedition

East Europe Expedition

16 juni 2016 - 9 juli 2016

From the Baltic via the Black to the Mediterranean Sea - the Eastern fringe of Europe awaits!

Ett tåg som går på land

Ett tåg som går på land

22 juni 2013 - 7 juli 2013

Vi börjar i Polen och åker det mytomspunna tåget som går på land till Kaliningrad. Om vi hittar det. En sväng förbi Minsk innan vi utforskar Kaukasus, en vecka i Armenien och Georgien. Sen vilar vi upp oss i Istanbul innan vi åker hem. Via Riga.

Osteurpoa med Rosa bussarna

Osteurpoa med Rosa bussarna

15 juni 2012 - 8 juli 2012

Östeuropa Följ med oss på en riktig äventyrsresa genom 12 av Östeuropas länder. Från vår kungliga huvudstad Stockholm tar vi oss till vackra Kroatien via bland annat sagolika Riga och vitryska Minsk. Vi besöker även Draculas hemland Rumänien, stannar till i oupptäckta Moldavien, strosar i vackra Lviv och mycket mycket mer.

Mordor är ute och cyklar

Mordor är ute och cyklar

17 juni 2012 - 9 juli 2012

Mordor cyklar genom östra Polen och Vitryssland för att spela fotbollsturnering i Lviv och sen tillbaks igen.

Ukraina och Vitryssland 2012

Ukraina och Vitryssland 2012

15 april 2012 - 25 april 2012

Resa från Kiev med tåg till och i Vitryssland och åter.

Roadtrip i Östeuropa

16 juli 2011 - 15 juni 2020

Tågluffa i öst

Tågluffa i öst

17 juni 2011 - 28 juni 2011

Resa genom Lettland, Litauen, Vitryssland, Ukraina och Polen med Anna och Mattias

Rosa Bussarna i Öst-Europa

Rosa Bussarna i Öst-Europa