Yemen

Pirater och historia på havet

Det är märkligt hur långt det är runt Arabiska halvön! På kartan ser det ut att vara en kort bit. Det är nu torsdag mitt på dagen och vi startade från Aqaba i söndags kväll och vi har passerat Bab el Mandeb-sundet mellan Eritrea och Jemen – Sorgeporten och stävar över Adenviken mot

Christer
Chrisbi i Trieste till Tokyo över havet
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Na Sharm el Sheikh, Aqaba en Safaga
söndag 14 februari 2010 - Aden, Yemen

Lieve mensen, Wie kan verbaasder zijn dan wij die op zondagmorgen varend op de Rode Zee, op weg naar Jemen, de tv aanzetten en als eerste beeld het gelaat van Noortje zien die zojuist te horen heeft gekregen dat zij door is naar de finale van Op zoek naar Mary Poppins. BVN, de zender voor

Yemen igen
onsdag 30 september 2009 - Sana, Capital Municipality, Yemen

Yemen är grannlandet söder om Oman, ändå finns det inga direktflyg mellan länderna. Åker från Oman må kväll, övernattar på Dubai flygplatshotell sedan flyg 7am till Yemen. ca 2,5h flygning. Det är andra gången jag är i Yemen, vi åker inte i onödan både pga kostnad och säkerhet.

Susanne Lundqvist
SusL i Mellanöstern 2008-
Hemmåt!
måndag 20 april 2009 - Aden, Yemen

Nu har vi passerat incheckningen på flygplatsen i Sanaa. Allt väl så här långt. Nu har vi en dryg timme att vänta innan vi lyfter ifrån Jemen. En fantastisk resa börjar nu avslutas, och jag hoppas vi är tillbaka i Gislaved tisdag em. Lena har varit lite orolig för övervikt, ja, bagaget

Take off
lördag 18 april 2009 - Taiz, Taizz, Yemen

Det börjar närma sig, hemresa. Blandade känslor. Igår satte jag mej en stund efter en ”svensk” lunch, dillkött, kokpotatis och grönsallad, och lyssnade på musik hemifrån. Då kom en tydlig hint inifrån om att det skall bli skönt att komma hem. Det var ju ett jubileum här på det

Varmeslag och getmaarknad...
onsdag 15 april 2009 - Taiz, Taizz, Yemen

Forlat att det drojt med livstecken, det beror pa att vi varit pa resande fot. Samtidigt strular det lite med overforingen, som ni kanske marker sa har plodsligt alla bokstaver med punkter och ringar forsvunnit. Ni far sta ut. Vi har varit vid Roda havet ett par dagar, makalost varmt. vi bedomde

JetSki
torsdag 9 april 2009 - Aden, Yemen

Jaa du Ronald. Visst kan man undra. Men om jag svara med over 30 grader, blagront vatten, snadstrand som branner under fotterna osv. Koppla pa en regal portion nyfikenhet, mycket god mat, vanlighet overallt och mojlighet att se hur manniskor kan gora skillnad, ja da tror jag vi kanske borjar narma

Mat va det ja!
tisdag 7 april 2009 - Taiz, Taizz, Yemen

Tack annica och SOL for era kommentarer. Tips infor kvallen. Ta lite lok, chilifrukter och vitlok. Fras det i olja. Tillsatt strimlad kalvlever och potatis, krydda med en mangd spannande kryddor och ni har fatt "Kibbda". Baka ett enkelt brod pa spisen, ut med en plastduk pa bordet, stall "Kibbdan"

Bistånd
tisdag 7 april 2009 - Taiz, Taizz, Yemen

Hej igen! Först, tack för era kommentarer, dom är jättegoa att läsa. Till de tre kommentarer som är skrivna till senaste dagboksinlägget vill jag bara säga följande: Inger: Fortsätt du att störa, det gör säkert bara gott! Simon: Försöker ladda ner bilder men det är segt på nätet.

Däckad av resan...
söndag 5 april 2009 - Taiz, Taizz, Yemen

Hej gott folk! Förlåt att deet varit lite "tyst" här på dagboken. Men att försöka hålla igång här på nätet kräver mer än en seg modemuppkoppling... Nu är vi i Taiz, kom hit idag efter en händelserik dag. Ja, händelserikt har det även varit före denna resdag. Det papperslösa

Trieste till Tokyo över havet

Trieste till Tokyo över havet

8 mars 2019 - 2 maj 2019

I Marco Polos kölvatten

Van Italië via via naar Dubai

Van Italië via via naar Dubai

5 februari 2010 - 2 mars 2010

Nederland--Italië--Egypte--Jordanië--Jemen--Oman--Verenigde Arabische Emiraten--Nederland.

Yemen april09

Yemen april09

27 mars 2009 - 30 april 2009

Dags för ny utmaning! Lena och jag reser till Yemen tillsammans med Bitte och Björn. Björn och Bitte har tidigare jobbat på en yrkesskola där. Vi räknar med några veckors spännande resa och att upptäcka en del av världen som inte är så turistiskt. Vi hoppas att den datamässiga kontakten fungerar så vi kan hålla familj, släkt och vänner uppdaterade under resans gång. Välkomna med! Lasse

Dykarbeten på YLNG, Balhaf, Yemen.

Dykarbeten på YLNG, Balhaf, Yemen.

14 januari 2009 - 12 mars 2009

Dykarbete på en anläggning för naturgas. Arbetet har pågått sedan april 2007. När jag kommer dit jobbar cirka 20 svenskar, några norrmän & en australiensare där. Det finns ytterligare ett gäng dykare här bettående av ungefär 12 tyskar. På hela området finns ungefär 8000 arbetare.

Afrika runt, Phoenicia del 1

Afrika runt, Phoenicia del 1

18 oktober 2008 - 22 januari 2009

Afrika runt i ett 20m långt träskepp. Byggt efter ritningar på en fenicisk träbåt 600FK. Skeppet heter Phoenicia och expeditionen är brittisk med besättning flera olika länder. Ett äventyr som jag har fått äran att få vara med på och representera Sverige. http://www.phoenicia.org.uk

Mellanöstern 2008-

Mellanöstern 2008-

10 augusti 2008 - 2 augusti 2010

Nu jobbar vi, går i skolan och bor i Muscat-Oman-Mellanöstern

South Magic Tours

South Magic Tours

1 mars 2008 - 1 mars 2010

I am starting up a tourism company together with some guys from here. We will offer excursions and accomodation and our webpage will be full of useful information!

Praktik i Ta'izz

Praktik i Ta'izz

28 maj 2008 - 26 augusti 2008

Jag skall praktisera vid en kvinnorättsorganisation i Ta'izz i Jemen i juni-juli och sen ännu semestra en månad till i Jemen och kanske Oman också.

Yemen - en plats i solen

Yemen - en plats i solen

15 mars 2008 - 23 mars 2008

En resa till det historiskt rika Yemen. En liten delegation på 6 svenska medelålders gör ett nedslag i Sanaa, för att se hur två svenska biståndsarbetare lever sitt liv. En rundtur i minibuss väntar med vana guider.

Lost cyclist in Arabia

Lost cyclist in Arabia

14 januari 2008 - 20 april 2008

Jemen till Iran på cykel..

Fanny Winkler
nicaragua