Matabeleland North

Starten på safarin
söndag 5 januari 2014 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Overlandturen började i Victoriafallen.

Nummer 3 på plats
fredag 6 december 2019 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Från Maun (Botsvana ) – Victoria Falls (Zimbabwe) Passar på och lämnar en liten rapport när wifit är ok.Turen ut i Okavangodeltat var verkligen speciell, en kanotfärd genom vass och små öppna platser där endast fåglar, flodhästfamiljer, elefanter och bufflar hördes och syntes, annars

Zimbabwe = hot hot hot.....
torsdag 27 oktober 2016 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Då kom vi till Zimbabwe - här kan vi snacka hetta! 40 grader! O poolen på hotellet trasig... Tur att dej hade kall dryck i alla de former 😊. Vår första utflykt blev att träffa lejon, 2 st som var 11 månader. Åh va söta o goa! Vi fick en promenad tillsammans med dessa i ca 45 min!

Lina  Millis
LinaOMillis i Wild life in Africa
Senast aktiv - från Moçambique, Moçambique
lördag 6 februari 2016 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Dags att åka från Zambia till Zimbabwe. Gränsövergången tog 1 h 45 minuter vilket är ungefär samma tid som det tagit innan. Helt ok med tanke på att vi är mer än 40 personer för tillfället. Vi var tvungna att sitta kvar inne i bussen i ca en timme vid gränskontrollen då de inte ville

Målet nått!
fredag 25 december 2015 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Resans sista dag. Idag är det tänkt att vi ska nå vårt mål, Victoria fallen i Zimbabwe. Tanken är att vi ska vara där strax efter lunch, och eftersom det är en resa på ca 50 mil är vi uppe i ottan för att komma iväg. Resan går längs skumpiga vägar. Vi gör korta toa-stopp i

Carina
wahlen i Äventyr i östra och södra Afrika
Senast aktiv - från Jönköpings län, Sverige
Andra veckan och vi finner oss tillrättad
söndag 13 december 2015 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Vic Falls är vad Queenstown är för Nya Zeeland. Adrenalinjunkies dröm, men också turister i mängder...och med det bilar, backpackers, party etc. Här är ju en del " måsten" och det enda måstet för oss var förstås att ta oss en titt på Fallen. De tröttnar man inte på! Lite siffror

Hoppeloppan i Viktoriafallen till Matopos 2015
Senast aktiv - från Dakar, Dakar Region, Senegal
Första veckan och vi vänjer oss vid Afrika
fredag 11 december 2015 - Hwange, Matabeleland North, Zimbabwe

Hej på er go vänner! Ja då har vi andats ut lite...semesterkänslan börjar infinna sig efter diverse händelser...Att det är klurigt med packningen är väl en sak, det får man ju räkna med, men tanken var inte att mammas sambo skulle blåsa omkull i stormvindarna dagen före utresan och

Hoppeloppan i Viktoriafallen till Matopos 2015
Victoria Falls och Botswana
onsdag 14 oktober 2015 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Igår tittade vi på Viktoriafallen. Mäktigt trots att det är lågt vatten. Stora delar av fallen var helt torra. På eftermiddagen hann vi med att ligga vid poolen och ta resans första dopp. Kvällen tillbringades på en båttur på Zambesifloden. Såg flera flodhästar och några

Framme i Victoria Falls
tisdag 13 oktober 2015 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Resan har börjat bra. Vi har träffat gruppen som vi ska resa med i en månad. Totalt på bussen är vi 23 personer inklusive en chaufför och en reseledare. Första natten sov vi på en campingplats i Lusaka, Zambia. Det var en härlig känsla att vakna på taket och se alla stjärnor och höra

Fallen
söndag 2 november 2014 - Victoria Falls, Matabeleland North, Zimbabwe

Hej alla! Vi är nu i Victoria Falls, kom igår och åker till Bulawayo i morgon bitti. I går deltog vi i en solnedgångskryssning på Zambezifloden. En besvikelse eftersom vi var ganska långt från fallen och vi har sett bättre djurliv på annat håll. Idag på förmiddagen en guidad tur vid

Margareta Eklund

4 januari 2014 - 1 februari 2014

Africa on tour - Jakten på Big 5

Africa on tour - Jakten på Big 5

6 november 2019 - 3 januari 2020

...äventyrsdags igen, även denna gång med den Rosa Bussen! 55 dagar med hetta, upplevelser, nya vänner, buss-sova m.m, ja ni vet... Denna resa går till en för mig ny kontinent. Suget av Afrika har väl inte varit det största men har växt med tiden. Nu finns längtan och då är det bara att göra slag i saken! Sagt o gjort! Start i Sydafrika och slut i Kenya, däremellan ska Namibia, Botswana, Zimbabwe, Zambia, Malawi och Tanzania passeras… alla länder hyggligt lugna och utan allt för många oroshärdar. Robben Island, Godahopsudden, Etosha NP, Victoriafallen, Malawisjön, Zanzibar och Maasai Mara är bara några av de platser som ska besökas om allt går enligt plan. Jäkligt spännande! Om det blir bungyjump, vithajsdyk och andra spektakulära aktiviteter får känslor och stämning bestämma, kanske försäkringen också... Ska som vanligt försöka leverera små rapporter löpande men ibland (säger erfarenheten) är det långt mellan fungerande wifi och svårt att få iväg det man vill... Nu kör vi! 

Wild life in Africa

Wild life in Africa

17 oktober 2016 - 19 november 2016

Sydafrika - Zimbabwe - Mozambique

En Smilla på vift i Afrika!

En Smilla på vift i Afrika!

11 januari 2016 - 8 mars 2016

Tänkte testa på en ny kontinent och ett nytt sätt att resa. Så nu bär det av med Rosa Bussarna från Kenya till Sydafrika i knappt två månader. Känner inte en kotte (än så länge) och det kommer att bli ganska primitivt. Sova på busstaket, ingen air-condition eller toa på bussen. Blir spännande det här! ;-)

Viktoriafallen till Matopos 2015

Viktoriafallen till Matopos 2015

5 december 2015 - 30 december 2015

Under en månad ska vi resa igenom Hwange NP, se om vi kan få en skymt av Cecil- the Lion's ännu inte skjutna familjemedlemmar, besöka Painted Dog Centre, kolla in en ny lodge; Sable Sands mitt ute in the whop whops. Det blir den första safarituren för barnen, och sen väntar våra vänner på oss i Viktoria Fallen! Vi avslutar med Matopos NP där de utrotningshotade noshörningarna får så mkt skydd som går. Sen är det jul och den firas med familjen i Gweru.

Äventyr i östra och södra Afrika

Äventyr i östra och södra Afrika

27 november 2015 - 9 januari 2016

Några veckors äventyr i östra och södra Afrika.

Från Lusaka till Kapstaden

Från Lusaka till Kapstaden

10 oktober 2015 - 10 november 2015

Nu är det bara en dag kvar tills Gun och jag börjar vår resa. Imorgon flyger vi till Lusaka i Zambia. Resan går från Landvetter till Arlanda - Wien - Addis Abbeba - Harare - Lusaka och den tar nästan ett dygn innan vi är framme.

Södra Afrika

Södra Afrika

16 oktober 2014 - 7 november 2014

Resan börjar och slutar i Johannesburg. Däremellan har vi varit i Namibia, norra Botswana och Zimbabwe.

14 december 2013 - 12 januari 2014

En månad i Zimbabwe, underbart! En månad som jag tror blir full av annorlunda upplevelser, nya bekantskaper, nya kulturer, konstiga djur, spännande (men inte läskiga) äventyr och mängder med nya intryck

Mamma och tango

Mamma och tango

20 mars 2014 - 14 april 2014

Jag och mamma ska åka runt och se allt fint Argentina har att erbjuda :D

233
219